Pontus Lindquist, VP Operations på NA-KD.

NA-KD expanderar med Element Logic i Nederländerna

Modeföretaget NA-KD etablerar nytt lager i Nederländerna och väljer ytterligare en AutoStore-lösning från Element Logic. Sedan tidigare har NA-KD en AutoStore-lösning i sitt lager i Landskrona, varifrån den nordiska marknaden försörjs. Nu etablerar bolaget en liknande lagerlösning i nederländska Duiven för marknaden utanför Norden. NA-KDs AutoStore blir en av de största som någonsin installerats i landet. 

– Vi arbetar nära våra kunder och bistår flexibelt när de expanderar över gränserna. Det är extra glädjande när våra partners i Sverige är så nöjda att man vill ta med sig automationsteknologin när man växer på nya marknader, säger Thomas Karlsson. VP Rest of Europe på Element Logic.

Utvidgningen av partnerskapet med NA-KD är en del av Element Logics internationella ambition att fortsätta stödja företag med lagerautomation när de växer internationellt. Genom företagets globala distributionsrättigheter av AutoStore kan Element Logic stödja kunder världen över. För NA-KDs del innebär det tillgång till en global partner för lagerautomation.

– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare internationellt med Element Logic och AutoStore. Tillsammans har vi arbetat nära i många år och den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som stärkt oss på den nordiska marknaden vill vi även skörda frukterna av i Nederländerna, säger Pontus Lindquist, VP Operations på NA-KD.

NA-KDs nya AutoStore-anläggning kommer initialt installeras med 75 000 lådor, 15 portar och 73 robotar. Installationen möjliggör även en framtida expansion med ytterligare 50 000 lådor samt ett stort antal portar och robotar. Dessutom innehåller lösningen ett omfattande bansystem. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »