Elisabeth Haug, vd för Farmasiet.

Norges största nätapotek automatiserar med Knapp

Norges största online-apotek Farmasiet har valt automationsföretaget KNAPPs lösningar för att automatisera sitt plock och pack i företagets nya distributionscenter i Vestby, Oslo. Syftet med satsningen är att göra leveranserna till konsumenter både snabbare och säkrare.

Farmasiet är en pionjär inom näthandel med apoteksvaror, och har haft en stadig tillväxt sedan starten 2014 och omsätter nu en bra bit över en halv miljard kronor per år. För att kunna hantera ännu fler beställningar lika säkert, men ännu snabbare, har Farmasiet valt KNAPP för en väl beprövad automationslösning, som redan används av läkemedelsgrossister och andra onlineapotek. Anläggningen som byggs för Farmasiet ligger i Vestby, söder om Oslo, och kommer att tas i drift i september 2023.

– För oss handlar det här om att vara förberedda inför morgondagen. Apoteksbranschen i övrigt är inte mycket digitaliserad. Farmasiet har varit helt digitalt från dag ett, och möter norrmännens sätt att handla, genom en säker och snabb handel online dygnet runt. Vi har komplexa krav eftersom det handlar om läkemedel och apoteksprodukter. Med den här investeringen kan vi på ett säkert sätt skala verksamheten, och nå ambitiösa mål för både våra kunder och ägare, säger Elisabeth Haug, vd för Farmasiet.

Säkerhet och snabbhet

Lösningen består av två automationssystem som tillsammans ska hantera både enklare och mer komplexa beställningar, kallade Central Belt System och Pack2Patient. Ett automatiskt bansystem syr ihop hela varuflödet med kartongresare och kartongförslutare. Central Belt System är specialdesignad för läkemedelsförpackningar och sköter det löpande plocket av receptbelagda läkemedel och andra apoteksprodukter, medan Pack2Patient säkerställer märkning och kontroll av de receptbelagda produkterna. En Central Belt System kan plocka upp till 9 000 läkemedelsförpackningar per timme. Pack2Patient säkerställer kvalitet och precision lika bra som du kan göra manuellt, men mycket mer effektivt. Lösningen gör att de flesta beställningar kan hanteras utan att en anställd rör produkterna. Upp till 95 % av kunderna kommer att få alla varor i samma låda; både receptbelagda läkemedel, receptfria läkemedel, medicinska förbrukningsvaror och andra kommersiella varor.

Framåtblickande affärsmodell

Idag sker plockningen av varor manuellt. Med manuellt plock kan en effektiv person hantera cirka 200 orderrader i timmen. Hela systemet från KNAPP klarar mer än 6 000 orderrader i timmen, produkterna plockas och läggs direkt i lådan avsedd för kunden. Systemet förseglar lådan och sätter en adressetikett på denna och sorterar den för utskick. Normal hanteringstid från beställning till fullpackad och adresserad leverans är 10 till 15 minuter. Det finns även en rad säkerhetslösningar inbyggda i systemet, vilket gör hanteringen så gott som felfri, enligt KNAPP.

– Farmasiet är en perfekt kund för oss. Med sin framåtblickande affärsmodell har de utmanat oss på ett positivt sätt. I projektet har vi sett att vi kan bidra med vår erfarenhet och våra beprövade system samtidigt som projektet i sig bidrar till en vidareutvecklingen av våra produkter och tjänster. Vi ser fram emot att se lösningen i drift nästa höst, säger Mikael Holmqvist, vd på KNAPP Nordics.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »