Peter Hesslin, chef för PostNord eCommerce & Logistics. Foto: Henrik Ishihara

Nu inför PostNord realtidsvisibilitet i leveransflödet

Analysfirman Gartner prognostiserar att hälften av alla globala produktdistribuerande företag kommer ha realtidsvisibilitet i sina flöden redan om två år. Mot den bakgrunden kanske det inte är så konstigt att PostNord nu inför detta för mottagare i 37 svenska städer. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.

Den nya funktionen har lanserats lite i det tysta på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i PostNord App, på postnord.se och i i bolagets kundportal.

– Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

När mottagaren väntar på en hemleverans får denne ett sms om att ”nu är din leverans på väg” och ”här kan du se var bilen är”.  Därefter sker en nedräkning digitalt gällande hur många stopp som är kvar till den aktuella leveransen. Under tiden kan mottagaren följa paketet på vägen. Sedabn tidigare har flera andra lastmile leverantörer lanserat liknande funktionalitet, bland annat Budbee, Airmee och Foodora.

– Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen, säger säger Peter Hesslin

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »