Peter Hesslin, chef för PostNord eCommerce & Logistics. Foto: Henrik Ishihara

Nu inför PostNord realtidsvisibilitet i leveransflödet

Analysfirman Gartner prognostiserar att hälften av alla globala produktdistribuerande företag kommer ha realtidsvisibilitet i sina flöden redan om två år. Mot den bakgrunden kanske det inte är så konstigt att PostNord nu inför detta för mottagare i 37 svenska städer. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.

Den nya funktionen har lanserats lite i det tysta på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i PostNord App, på postnord.se och i i bolagets kundportal.

– Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

När mottagaren väntar på en hemleverans får denne ett sms om att ”nu är din leverans på väg” och ”här kan du se var bilen är”.  Därefter sker en nedräkning digitalt gällande hur många stopp som är kvar till den aktuella leveransen. Under tiden kan mottagaren följa paketet på vägen. Sedabn tidigare har flera andra lastmile leverantörer lanserat liknande funktionalitet, bland annat Budbee, Airmee och Foodora.

– Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen, säger säger Peter Hesslin

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »