Peter Hesslin, chef för PostNord eCommerce & Logistics. Foto: Henrik Ishihara

Nu inför PostNord realtidsvisibilitet i leveransflödet

Analysfirman Gartner prognostiserar att hälften av alla globala produktdistribuerande företag kommer ha realtidsvisibilitet i sina flöden redan om två år. Mot den bakgrunden kanske det inte är så konstigt att PostNord nu inför detta för mottagare i 37 svenska städer. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.

Den nya funktionen har lanserats lite i det tysta på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i PostNord App, på postnord.se och i i bolagets kundportal.

– Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

När mottagaren väntar på en hemleverans får denne ett sms om att ”nu är din leverans på väg” och ”här kan du se var bilen är”.  Därefter sker en nedräkning digitalt gällande hur många stopp som är kvar till den aktuella leveransen. Under tiden kan mottagaren följa paketet på vägen. Sedabn tidigare har flera andra lastmile leverantörer lanserat liknande funktionalitet, bland annat Budbee, Airmee och Foodora.

– Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen, säger säger Peter Hesslin

Fler nyheter

Panasonic förvärvar Blue Yonder – värderas till 72 miljarder kronor

Panasonic Corporation förvärvar Blue Yonder – en globalt ledande aktör för digitala end-to-end-lösningar i supply chain. Panasonic förvärvade redan i juli 2020 20 % av aktierna i Blue Yonder och förvärvar nu resterande 80 % av bolagets aktier. Sammantaget kostar förvärvet Panasonic 8,5 miljarder USD, vilket innebär att Blue Yonder värderas till cirka 72 miljarder kronor. Säljare är Mountain Capital och Blackstone.

Läs mer »

Matsmart automatiserar i nytt klimatsmart lager

E-handlaren Matsmart investerar i ett nytt, automatiserat och över 20 000 kvadratmeter stort lager i Örebro. Automationslösningen är e-handelsfavoriten AutoStore, som levereras av Element Logic. I det nya solcellsdrivna lagret, som beräknas tas i drift våren 2022, kommer 149 robotar effektivt hjälpa personalen att plocka och packa varor.

Läs mer »