”Nu ser fler värdet med mässor och konferenser”

Sedan pandemin ebbade ut har eventmarknaden väckts till liv igen efter några riktigt tuffa år. Inom logistik och supply chain har både regionala och globala mässor och konferenser fått fart. En av årets spännande mässor är Logistics & Automation på Kistamässan i Stockholm. Där samlas branschen igen den 4-5 oktober och självklart deltar även SCE både på mässan och med spännande aktiviteter på scen och i konferensen. SCE har träffat Linnéa Sörensson som är en av de ansvariga för årets Logistics & Automation i Stockholm.

Hur har eventmarknaden återhämtat sig efter Covid?

– Covid var riktigt tufft i eventbranschen med i stort sett ett näringsförbud för vår verksamhet. Men återhämtningen har varit god, och vi har fått ett kvitto på hur viktigt det är med event och mässor för att bibehålla och utöka sin kundbas. Idag tror jag att det är fler som ser värdet vi kan tillföra företagen med mässor och konferenser, när vi samlar hela branschen på en plats. Vi ser att den digitala omställningen har drivits snabbare framåt eftersom vi inte fick lov att ses fysiskt.

I år heter mässan Logistics & Automation i stället för Logistics & Distribution, varför då?
– Dels beror det på att Logistics & Automation är ett av Easyfairs globala varumärken, där mässan finns på flera olika platser runt om i Europa med ett stort och omfattande nätverk. Dels förtydligar det nya namnet att branschen är på väg mot mer digitalisering och automatiserade processer.

Vad är i övrigt nytt och spännande på årets Logistics & Automation?

– En hel del. Vi har mycket i vårt seminarie- och aktivitetsprogram som kommer vara riktigt spännande men det väntar vi lite med att offentliggöra. Kommer snart!

Varför har du valt att jobba i eventbranschen?

– Redan som liten var jag på båtmässan och sa redan då att ”jag vill jobba med mässor” och det gör jag idag – vilket är superroligt! Jag har pluggat Event marketing & management, en kreativ utbildning som innefattar planering, projektledning och genomförande av projekt i alla dess former. Jag tycker om mässbranschen eftersom vi blandar nytta med nöje. Mässor fungerar inte bara som motorer för näringslivet, utan här får man även möjlighet att umgås, lära sig saker och fira framgångar. Att jag nu får jobba med just detta, är verkligen jättelyxigt!

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »