Niklas Jalkner ny vd för Toyota Material Handling Sweden

Den 1 april 2023 tog Niklas Jalkner över som vd på Toyota Material Handling Sweden efter avgående Henric Hasth, som lämnar posten efter 6,5 år och går vidare inom Toyota Material Handling Europe.

Niklas Jalkner har lång erfarenhet av ledande befattningar både inom och utanför Toyotakoncernen. Närmast kommer han från rollen som Rental & Used Director på Toyota Material Handling Europe. Dessförinnan verkade han som Servicedirektör i det svenska sälj- och servicebolaget, dit han nu återvänder. Under 2009-2015 arbetade Niklas för Gilbarco Veeder-Root, ett marknadsledande företag för lösningar och teknik för bränsleförsäljning i rollen som Director Operations Scandinavia and Baltics.

– Jag är både glad och stolt över att ta över stafettpinnen och leda ett framgångsrikt och samhällsviktigt bolag som Toyota Material Handling Sverige till fortsatta framgångar och tillväxt på den svenska marknaden. Jag tar med mina tidigare erfarenheter och ser fram emot att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och våra kunder för att fortsätta skapa mervärde i deras materialhanteringsprocesser, säger Niklas.

Henric Hasth går vidare till Toyota Material Handling Europe i rollen som programägare för Toyota Material Handling Europes transformationsprogram och rapporterar där till CFO, och ingår även fortsättningsvis i Toyota Material Handling Swedens styrelse.

– När jag nu går vidare inom koncernen med ett nytt spännande uppdrag önskar jag Niklas lycka till och välkommen tillbaka till en stark organisation med mycket kompetens och engagemang.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »