Linda Gårdlöv, COO och medgrundare, Adnavem.

Nya investorer i Adnavem – tar in 4 miljoner dollar i investeringsrunda

Göteborgsbaserade Adnavem, som tillhandahåller en digital plattform för köp av sjöfraktstjänster, utvecklas snabbt med de nya investerarna Runa Capital och Spintop Ventures som tillför ytterligare 34 miljoner kronor till bolaget. I juli månad stängde Adnavem en finansieringsrunda på cirka 4 MUSD det vill säga kring 34 miljoner kronor. De nya delägarna är Runa Capital samt Spintop Ventures. Runa Capital, som är den största investeraren, är en global fond med fokus på mjukvaruföretag, med kontor i Palo Alto, Berlin, Paris, London och Moskva. Spintop Ventures är en svensk fond som fokuserar på tech-bolag med nordisk koppling.

– Vi tror starkt på Adnavem och ser stor potential med att automatisera en så traditionell bransch. Teamet bakom Adnavem är först med att bygga en sofistikerad och automatiserad lösning där transportköparen helt kan skippa mellanhänder till transportörerna samt arbeta digitalt med självbetjäning. Vi är övertygade om att Adnavem kommer att bli en global plattform för internationella containerfrakter och att de kommer att etablera nya standarder i branschen, säger Dmitrij Chikhachev, General Partner på Runa Capital.

– Adnavem har ett unikt och mycket skalbart erbjudande som kommer att förändra hur transportköpare arbetar med containerfrakter. Företaget revolutionerar branschen och tillhandahåller stort värde till både, transportköpande kunder och logistikleverantörer samt andra partners. Adnavem har goda möjligheter att växa snabbt då affärsmodellen är mycket skalbar, vilket också gör det till ett mycket intressant företag att investera i”, säger Sami Niemi, Partner på Spintop Ventures.

Adnavem, som har sitt säte i Göteborg, har idag verksamhet i Kina, Singapore och Sverige. Planen är att fortsätta skala upp och utvidga marknadsnärvaron i fler länder. Det nya kapitalet ska användas för att utveckla marknadsplatsen ytterligare och lansera tjänsten på nya marknader, i första hand i Europa.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »