Linda Gårdlöv, COO och medgrundare, Adnavem.

Nya investorer i Adnavem – tar in 4 miljoner dollar i investeringsrunda

Göteborgsbaserade Adnavem, som tillhandahåller en digital plattform för köp av sjöfraktstjänster, utvecklas snabbt med de nya investerarna Runa Capital och Spintop Ventures som tillför ytterligare 34 miljoner kronor till bolaget. I juli månad stängde Adnavem en finansieringsrunda på cirka 4 MUSD det vill säga kring 34 miljoner kronor. De nya delägarna är Runa Capital samt Spintop Ventures. Runa Capital, som är den största investeraren, är en global fond med fokus på mjukvaruföretag, med kontor i Palo Alto, Berlin, Paris, London och Moskva. Spintop Ventures är en svensk fond som fokuserar på tech-bolag med nordisk koppling.

– Vi tror starkt på Adnavem och ser stor potential med att automatisera en så traditionell bransch. Teamet bakom Adnavem är först med att bygga en sofistikerad och automatiserad lösning där transportköparen helt kan skippa mellanhänder till transportörerna samt arbeta digitalt med självbetjäning. Vi är övertygade om att Adnavem kommer att bli en global plattform för internationella containerfrakter och att de kommer att etablera nya standarder i branschen, säger Dmitrij Chikhachev, General Partner på Runa Capital.

– Adnavem har ett unikt och mycket skalbart erbjudande som kommer att förändra hur transportköpare arbetar med containerfrakter. Företaget revolutionerar branschen och tillhandahåller stort värde till både, transportköpande kunder och logistikleverantörer samt andra partners. Adnavem har goda möjligheter att växa snabbt då affärsmodellen är mycket skalbar, vilket också gör det till ett mycket intressant företag att investera i”, säger Sami Niemi, Partner på Spintop Ventures.

Adnavem, som har sitt säte i Göteborg, har idag verksamhet i Kina, Singapore och Sverige. Planen är att fortsätta skala upp och utvidga marknadsnärvaron i fler länder. Det nya kapitalet ska användas för att utveckla marknadsplatsen ytterligare och lansera tjänsten på nya marknader, i första hand i Europa.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »