Nicholas Tengelin, vd för Hedin Parts and Logistics.

Orio blir Hedin Parts & Logistics


Logistikföretaget och reservdelsdistributören Orio, som förvärvades av Hedin Mobility Group tidigare i år, byter nu även namn till Hedin Parts and Logistics AB. Namnbytet speglar företagets position som centrum för Hedin Mobility Groups reservdelsdistribution och markerar nästa steg i koncernens strategi att utöka sin distribution av reservdelar och tillbehör i både Sverige och Europa.

– Hedin Mobility Group expanderar snabbt i Europa och vi tar nu nästa steg i att växa koncernens verksamhet. Med Hedin Parts and Logistics kommer vi att bygga en reservdelsdistributionsverksamhet för hela den europeiska marknaden som skapar mervärde genom hela värdet De fordonstillverkare och varumärken vi arbetar med kommer därigenom att få en ännu starkare europeisk partner i oss, säger Anders Hedin, grundare och VD för Hedin Mobility Group.

Hedin Mobility Group är idag en importör, distributör och/eller återförsäljare av över fyrtio varumärken över hela Europa. För dessa varumärken kommer nu reservdelsdistributionen till koncernens egna och externa återförsäljare att samlas i Hedin Parts and Logistics. Utöver det kommer företaget också att växa verksamheten med flera nya produktgrupper.

– Reservdelsdistribution är en kritisk del av värdekedjan för verkstäder och slutkunder. Vi bygger vidare på svensk industrihistoria och den infrastruktur, kompetens och kapacitet som ärvts från Saab till Orio och vidare till Hedin Parts and Logistics, för att bli en ledande europeisk distributör av reservdelar och tillbehör. Detta kommer att gynna Hedin Mobility Groups partners, återförsäljare och slutkunder och ge investeringar och nya arbetstillfällen i Sverige, Europa och utanför, säger Nicholas Tengelin, VD för Hedin Parts and Logistics.

Det formella namnbytet från Orio AB till Hedin Parts and Logistics AB är redan genomfört, medan den officiella lanseringen av Hedin Parts and Logistics som varumärke är planerad till den 1 februari 2023.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »