Harald Ennen, CEO Outnorth

Outnorth automatiserar med AutoStore

När outdoorföretaget Outnorth flyttar sitt lager från Växjö till Göteborg automatiseras samtidigt lagret med en AutoStore-lösning från Element Logic. Målet är att förbättra effektiviteten i leveransen till kunderna.

Försäljningen av friluftsvaror har ökat kraftigt under pandemiåret 2020, vilket medfört att Outnorth har vuxit kraftigt. Tillväxten har lett till nya utrymmesbehov och därför har Outnorth valt att flytta sitt lager från Växjö till en större lokal på Hisingen i Göteborg. Det nya lagret automatiseras med systemet AutoStore och levereras av Element Logic. 

– Vi kände väl till AutoStore-systemet och Element Logics professionalism eftersom vi ingår i Egmont-koncernen, där exempelvis Jollyroom redan har installerat detta robotsystem. Teknikvalet var därför ganska självklart och vi ser att detta är en väldigt bra lösning när man växer kraftigt som vi gör och samtidigt vill förbättra leveransförmågan till kunderna, säger Harald Ennen, CEO på Outnorth.

Outnorths investering i AutoStore består av 95 000 backar med tillhörande robotar och portar för inlagring och plock. 

– Vi är glada dels för Outnorths framgångar och dels för att de väljer AutoStore som system för sin automation. Det är spännande att få hjälpa en framgångsrik e-handlare som Outnorth, som behöver investera för att ta nästa steg, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic Sweden AB.

Fler nyheter

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

Läs mer »

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Läs mer »