Harald Ennen, CEO Outnorth

Outnorth automatiserar med AutoStore

När outdoorföretaget Outnorth flyttar sitt lager från Växjö till Göteborg automatiseras samtidigt lagret med en AutoStore-lösning från Element Logic. Målet är att förbättra effektiviteten i leveransen till kunderna.

Försäljningen av friluftsvaror har ökat kraftigt under pandemiåret 2020, vilket medfört att Outnorth har vuxit kraftigt. Tillväxten har lett till nya utrymmesbehov och därför har Outnorth valt att flytta sitt lager från Växjö till en större lokal på Hisingen i Göteborg. Det nya lagret automatiseras med systemet AutoStore och levereras av Element Logic. 

– Vi kände väl till AutoStore-systemet och Element Logics professionalism eftersom vi ingår i Egmont-koncernen, där exempelvis Jollyroom redan har installerat detta robotsystem. Teknikvalet var därför ganska självklart och vi ser att detta är en väldigt bra lösning när man växer kraftigt som vi gör och samtidigt vill förbättra leveransförmågan till kunderna, säger Harald Ennen, CEO på Outnorth.

Outnorths investering i AutoStore består av 95 000 backar med tillhörande robotar och portar för inlagring och plock. 

– Vi är glada dels för Outnorths framgångar och dels för att de väljer AutoStore som system för sin automation. Det är spännande att få hjälpa en framgångsrik e-handlare som Outnorth, som behöver investera för att ta nästa steg, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic Sweden AB.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »