Harald Ennen, CEO Outnorth

Outnorth automatiserar med AutoStore

När outdoorföretaget Outnorth flyttar sitt lager från Växjö till Göteborg automatiseras samtidigt lagret med en AutoStore-lösning från Element Logic. Målet är att förbättra effektiviteten i leveransen till kunderna.

Försäljningen av friluftsvaror har ökat kraftigt under pandemiåret 2020, vilket medfört att Outnorth har vuxit kraftigt. Tillväxten har lett till nya utrymmesbehov och därför har Outnorth valt att flytta sitt lager från Växjö till en större lokal på Hisingen i Göteborg. Det nya lagret automatiseras med systemet AutoStore och levereras av Element Logic. 

– Vi kände väl till AutoStore-systemet och Element Logics professionalism eftersom vi ingår i Egmont-koncernen, där exempelvis Jollyroom redan har installerat detta robotsystem. Teknikvalet var därför ganska självklart och vi ser att detta är en väldigt bra lösning när man växer kraftigt som vi gör och samtidigt vill förbättra leveransförmågan till kunderna, säger Harald Ennen, CEO på Outnorth.

Outnorths investering i AutoStore består av 95 000 backar med tillhörande robotar och portar för inlagring och plock. 

– Vi är glada dels för Outnorths framgångar och dels för att de väljer AutoStore som system för sin automation. Det är spännande att få hjälpa en framgångsrik e-handlare som Outnorth, som behöver investera för att ta nästa steg, säger Thomas Karlsson, VD på Element Logic Sweden AB.

Fler nyheter

Rapport från LogiMAT 2025

LogiMAT 2025 i Stuggart, en av Europas ledande logistikmässor, samlade i år över 1 600 utställare och tiotusentals besökare från hela världen. Mässan, som fokuserar på intralogistik och processoptimering, bjöd på en imponerande bredd av innovationer med allt från avancerad robotteknik till hållbara lösningar för framtidens logistik. Årets upplaga präglades av en känsla av framtidstro – inte bara optimism, utan en konkret vilja och förmåga att investera.

Läs mer »

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »