Paketindex 2023: ”Antalet paket fortsätter att öka”

Branschorganisationen Transportföretagen lanserade förra året Paketindex – ett index som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. ”Paketindex Kvartal 2023 och helår 2023” som släpptes i februari visar att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 8,6 procent 2023 jämfört med året innan.

– Efter en dipp under 2022 ser vi nu att e-handeln ökade under 2023. Samtidigt ser vi över tid att försäljningen skiljer sig från kvartal till kvartal. För transportsektorn och logistikplaneringen ställer detta krav på en effektivitet i leveranskedjan samtidigt som det är viktigt att hålla koll på sin lagerhållning, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, och fortsätter:

– Det är intressant att notera att andelen paket som kommer från utlandet ökar kraftigt. Det handlar om en tjugoprocentig ökning på helåret jämfört med föregående år. Det är en trend som har pågått i flera år och visar på vikten av att ha väl upparbetade rutiner för sin tullhantering om kunderna ska få sina varor i tid.

Enligt Paketindex 2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, vilket är en ökning med 8,6 procent i jämförelse med föregående år. Under året levererades 43 procent av paketen via utlämningsställen, vilket är en minskning med tre procent jämfört med året innan. Hemleveranserna stod för 45 procent 2023 och den motsvarande siffra för 2022 var 43 procent. Paketskåpen stod för 12 procent 2023 och det är en ökning med en procent jämfört med föregående år.

– Kundernas önskemål när det gäller val av leveranssätt skiftar något. Uppskattningar i undersökningen indikerar att paketskåpet som leveransalternativ kan ha ökat med uppåt 20 procent. Vad detta kommer innebära över tid återstår att se, men här är det viktigt att företagen som jobbar med logistik följer utvecklingen och anpassar sina möjligheter till leveranser utifrån vad kunderna efterfrågar, menar Lars Persson.

Läs hela Paketindex här

Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »