Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.
– Andelen paket som beställs från utanför Sveriges gränser fortsätter att öka och nu har Kina gått om Tyskland som det vanligaste landet att beställa varor ifrån. Här gäller det för transport- och logistikföretagen att noga följa vad detta kommer innebära när det gäller leveranstider, dokumentation och lagerhållning. Det blir även intressant att följa den miljömässiga konsekvensen av denna utveckling, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Enligt Paketindex kvartal 2 2024 skickades 52,8 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets andra kvartal. Andelen paket som levererades till ett utlämningsställe ökade med 15,2 procent och andelen paket som levererades med hemleverans minskade med 0,1 procent.
Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird, ICA Paket samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer.
Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan.