PMI steg till 64,6 i september – men leveranstiderna ökar och utbudet minskar

PMI-total ökade med 4,5 indexenheter i september till 64,6 jämfört med augusti. Även om tredje kvartalet avslutades starkt är det en nedgång med 3,4 indexenheter jämfört med andra kvartalet i år.

– Den nedåtgående trenden i PMI-total tyder på att expansionen i industrin har tappat fart under de senaste månaderna samtidigt som utbudsbrister och leveransstörningar blivit en allt större utmaning för industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång och produktion svarade för de största ökningarna i september och bidrog sammantaget med 3,6 indexenheter till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och leveranstider med vardera 0,9 indexenheter medan lager drog ned med knappt en indexenhet. 

– Leverantörernas leveranstider stiger och nådde en ny rekordnivå i september (88,3). Index för planerad produktion är dock kvar på höga nivåer (73,9 i september) även om risken för nedrevideringar kan komma senare i höst om bristen på insatsvaror blir långvarig eller skulle förvärras, säger Jörgen Kennemar.

Kostnadstrycket i industrin fortsätter att öka och omfattar allt fler varugrupper. I september steg indexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 90,6 från 85,5 i augusti, vilket är den tredje högsta nivån i indexets historia. 

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.

Fler nyheter

Framtida kompetenskrav för framgångsrik omnikanallogistik

Att erbjuda en enhetlig och sömlös kundupplevelse för integrerade fysiska butiker och onlinekanaler har blivit en hygienfaktor snarare än en konkurrensfördel för svensk handel. Denna utveckling driver en transformation med omstrukturerade logistiknätverk och mer tvärfunktionellt arbete inom organisationer, vilket leder till mer komplexa och sammanflätade kompetensbehov för framtidens omnikanal. I det följande beskrivs fem roller, personas, som författarna menar behövs i detaljhandelns omnikanallogistik.

Läs mer »