PMI steg till 64,6 i september – men leveranstiderna ökar och utbudet minskar

PMI-total ökade med 4,5 indexenheter i september till 64,6 jämfört med augusti. Även om tredje kvartalet avslutades starkt är det en nedgång med 3,4 indexenheter jämfört med andra kvartalet i år.

– Den nedåtgående trenden i PMI-total tyder på att expansionen i industrin har tappat fart under de senaste månaderna samtidigt som utbudsbrister och leveransstörningar blivit en allt större utmaning för industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank. 

Delindex för orderingång och produktion svarade för de största ökningarna i september och bidrog sammantaget med 3,6 indexenheter till ökningen i PMI-total följt av sysselsättning och leveranstider med vardera 0,9 indexenheter medan lager drog ned med knappt en indexenhet. 

– Leverantörernas leveranstider stiger och nådde en ny rekordnivå i september (88,3). Index för planerad produktion är dock kvar på höga nivåer (73,9 i september) även om risken för nedrevideringar kan komma senare i höst om bristen på insatsvaror blir långvarig eller skulle förvärras, säger Jörgen Kennemar.

Kostnadstrycket i industrin fortsätter att öka och omfattar allt fler varugrupper. I september steg indexet för leverantörernas rå- och insatsvarupriser till 90,6 från 85,5 i augusti, vilket är den tredje högsta nivån i indexets historia. 

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »