PMI–tjänster steg i april till 50,5

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) har sedan februari ökat med 4,1 indexenheter och noterades till 50,5 i april från uppreviderade 49,9 i mars. En uppgång noteras även i USA och i Europa men Swedbank uppger att riskerna för svensk tjänstesektor är fortsatt betydande i och med hushållens krympande köpkraft och det minskade bostadsbyggandet.

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av affärsvolym som sammantaget bidrog med 2,3 indexenheter till ökningen i PMI-tjänster. Leveranstiderna fortsatte att falla och noterade den lägsta indexnivån sedan 2009 och drog ned totalindexet med 1,6 indexenheter. Index för leverantörernas insatsvarupriser föll till 57,5 från 69,1 i mars. Det är första gången sedan 2020 som indexet är under det historiska genomsnittet (58,1) och visar på ett lägre prisökningstryck i tjänstesektorn vilket borde vara positiva nyheter för Riksbanken, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen på Swedbank.

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

Fler nyheter

Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik

”Jag växte upp i Småland, ett landskap där entreprenörskap, verkstadsindustri och lagerlokaler är vardag. Där lärde jag mig att arbeta snabbt, samarbeta nära och hitta praktiska lösningar med små medel. Den mentaliteten, ofta kallad Gnosjöandan, har länge präglat den regionen och jag ser att samma förhållningssätt är en styrka även i dagens digitala affärsvärld. Men även de mest lösningsorienterade verksamheterna står idag inför ett skifte – en digital transformation som omformar hela kedjan från inköp till leverans.” Så inleds Henrik Berglunds senaste krönika i Supply Chain Effects magasin. Läs den här.

Läs mer »