Turkka Kuusisto, vd Foto: Posti

Posti förvärvar Aditro Logistics

Finländska postbolaget Posti Oy förvärvar samtliga aktier i Aditro Logistics från riskkapitalbolaget Valedo Partners. Förvärvet ligger i linje med Posti:s strategi och ambition att utöka sin verksamhet inom logistik, pakethantering och e-handel. 

Den 24 februari 2020 har Posti Oy och Valedo Partners tecknat ett avtal där Posti Oy har angivit sin avsikt att förvärva hela aktiekapitalet i Aditro Logistics AB. Under de senaste åren har Aditro Logistics vuxit organiskt med god lönsamhet och överträffat marknadstillväxten. 2019 var Aditro Logistics nettoomsättning runt 100 miljoner EUR (1 100 miljoner SEK), vilket gör bolaget till ett av marknadens största TPL-bolag.

– Förvärvet av Aditro Logistics är i linje med vår strategi, och genom förvärvet stärker vi vår närvaro i Norden och Baltikum. Tillsammans kan vi öka våra kunders konkurrenskraft, säger Turkka Kuusisto, vd och koncernchef för Posti Group.

– Kontraktslogistik är en av Posti:s spetskompetenser och under förra året blev vi en betydande aktör inom denna typ av tjänster i Finland genom förvärvet av Transval. Genom förvärvet av Aditro Logistics blir vi nu även ett ledande företag inom kontraktslogistik i Sverige och Norge. Förvärvet ger oss också möjligheten att utveckla och bredda vårt utbud av tjänster för våra kunder i Norden, säger Kuusisto. 

När affären är helt genomförd kommer Aditro Logistics att drivas som en oberoende affärsgrupp inom Posti och fortsätta ledas av Johannes Gussander, nuvarande vd för Aditro Logistics. Gussander kommer att rapportera direkt till Turkka Kuusisto, vd och koncernchef för Posti Group. Förvärvet ska godkännas av svenska konkurrensmyndigheter och partnerna räknar med att transaktionen kommer att slutföras under andra kvartalet 2020.

Fler nyheter

E-handeln rusar – ökade 32 procent på en månad

Enligt årets första E-barometer (PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research) ökade e-handeln med konsumenter med 32 % från februari till mars och för hela kvartalet växte e-handeln med konsumenter med 16 %. Största produktkategorierna blev för första gången i barometerns historia skönhet, hälsa – inklusive apoteksvaror – följt av kläder och skor. Starkast tillväxt under hela kvartalet hade apoteksvaror som ökade med 37 % följt av dagligvaror som ökade med 27 %.

Läs mer »