PostNord testar tung ellastbil i Stockholm

För att ta ytterligare ett steg mot fossilfria leveranser och strävan mot fler hållbara transporter kommer PostNord att börja köra flera butiksleveranser i hela Stockholm med ellastbil.

Lastbilen, som har tagits fram tillsammans med Tempcons dotterbolag Tommy Nordbergh åkeri, kommer framförallt att köra leveranser till Apotek Hjärtats butiker. Investeringen innebär en minskning med 125 kilo koldioxid under en slinga på 167 kilometer. Ellastbilen, som är bland de första i sitt slag i Sverige, kommer att laddas med hjälp av en snabbladdare på Årstas brevterminal för att kunna köra så många skift som möjligt. Från början kommer den att användas i två skift och på sikt i tre. Lastbilen kommer att tas i drift under årets första kvartal och ingår i en pilot som syftar till att hitta en bra struktur och funktion för den här typen av eltransporter. 

– Vi har länge använt elfordon inom vår verksamhet, men fram till nu har det varit svårt att hitta bra alternativ för tyngre transporter. Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige. 

PostNord har som målsättning att bli helt fossilfria år 2030 och arbetar kontinuerligt med elektrifiering och effektivisering av fordon och transportflöden. Samarbetet med Apotek Hjärtat utgår från PostNord tredjepartslogisk (PostNord TPL) där önskemålen på hållbar logistik är högt satta. 

– Hållbarhet är en ledstjärna i allt vi gör och ett av många mål som vi jobbar mot är att Apotek Hjärtat ska bli helt fossilfria till 2030. Vi är därför väldigt glada för att samarbetet med PostNord nu lett till att vi kan lägga i en högre växel och visa upp vår första eldrivna lastbil. Sedan tidigare levererar vi helt fossilfritt till alla våra apotek i Stockholm, Malmö och Göteborg. Det här blir ett bra komplement och ytterligare ett steg mot mer och mer eldrivna transporter, som dessutom går tystare vilket möjliggör leveranser udda tider utan att störa i tätbebyggda områden, säger Louise Blumenthal, Chef Logistikutveckling på Apotek Hjärtat.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »