Håkan Hammar, Zetes

PostNord TPL siktar på noll leveransfel

Den marknadsledande tredjepartslogistikern PostNord TPL har ingått ett omfattande avtal för flera lösningar med supply chain teknikföretaget Zetes. PostNord TPL investerar i två moduler av lagerlösningen ZetesMedea som kommer att bidra till förbättrad operativ effektivitet och nya tekniska innovationer i deras lagerverksamhet. 

PostNord TPL utökar sin lagerverksamhet för ett av Europas ledande byggvaruhus, och varor till alla deras butiker i Sverige och Norge kommer att lagras, hanteras och distribueras från den 90 000 kvadratmeter stora nya anläggningen i Norrköping. Av den anledningen sökte PostNord TPL en lagerlösning som hanterar, optimerar och styr plock och andra processer i ett lager. De valde två moduler ur ZetesMedea Voice för att öka produktivitet vid orderplock och ZetesMedea Loading Verification för att styra och hantera utleveranser på ett mer effektivt och automatiserat sätt.

100 % visibilitet i hela leveransprocessen

Så lite som en felprocent i leveransnoggrannhet påverkar verksamheten avsevärt. Att hantera varje enskilt fel kostar tid och pengar, samtidigt som det påverkar kundnöjdhet och operativ effektivitet. För att uppnå 100 % visibilitet i leveranser valde PostNord TPL Zetes lösning för automatisk lastningsverifiering som drivs av ImageID-teknologi. En innovativ lösning som optimerar utgående logistik med modern kamerabaserad teknologi för att kontrollera och säkerställa en leveransnoggrannhet på 100 %. Med kameror installerade vid 35 utlastningsportar i Norrköpingsanläggningen kommer systemet omedelbart att detektera och analysera alla palletiketter innan gods lastas på lastbilen. Detta utlöser en go/no go-signal som hindrar operatörer från att lasta fel gods på fel fordon. Med den här automatiserade lösningen kan PostNord TPL eliminera mänskliga misstag. Dessutom kan flera operatörer lasta samma lastbil samtidigt för att öka produktiviteten och spara tid. 

Multimodalt röststyrt system

PostNord TPL kommer även att implementera ett multimodalt röststyrt system, för att förbättra kvaliteten på orderplock och för att upprätthålla korrekt data. Med mer än 80 lageroperatörer leder de röststyrda arbetsflödena enkelt operatörerna till rätt produkt och berättar antalet som ska plockas. Den här strategin kommer att hjälpa PostNord TPL att förbättra utförandet av orderplocksuppgifter, samtidigt som risken för att det inträffar fel på lagret minimeras. Möjligheten att arbeta hands-free minskar också risken för att varor tappas eller försvinner och förbättrar personalens ergonomi. 

– Vi har valt Zetes som leverantör då de är en internationell aktör som tillhandahåller innovativa och flexibla lösningar för styrning och kontroll över hela logistikflödet. Genom att investera i deras Voice- och ImageID-teknologi med plattformen ZetesMedea skapar vi förutsättningar för att hålla en hög nivå både vad gäller kvalitet och produktivitet i våra processer, säger Mikael Engberg, Logistikutvecklingschef på PostNord TPL.

– Vi är stolta över att PostNord TPL har valt oss som sin partner för att effektivisera sina lagerprocesser. Det är ett stort åtagande från båda sidor som visar hur Zetes lösningar kan spela en viktig roll i organisationer av alla storlekar. Vi kan redan nu se nya potentiella projekt inom PostNord TPL och ser fram emot ett långt och framgångsrikt partnerskap, säger Håkan Hammar, Country Manager på Zetes Sverige. 

Fler nyheter

Framtida kompetenskrav för framgångsrik omnikanallogistik

Att erbjuda en enhetlig och sömlös kundupplevelse för integrerade fysiska butiker och onlinekanaler har blivit en hygienfaktor snarare än en konkurrensfördel för svensk handel. Denna utveckling driver en transformation med omstrukturerade logistiknätverk och mer tvärfunktionellt arbete inom organisationer, vilket leder till mer komplexa och sammanflätade kompetensbehov för framtidens omnikanal. I det följande beskrivs fem roller, personas, som författarna menar behövs i detaljhandelns omnikanallogistik.

Läs mer »