Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

Rapport: 65 procent av företagen inom transport- och logistik ökar sina investeringar i innovation

Descartes Systems Group har i en ny studie undersökt hur transport- och logistiknäringen ser på att prioritera sin utveckling. Resultaten visar att en majoritet av företagen kommer att öka sina investeringar i innovation, trots eller kanske på grund av ett tufft ekonomiskt läge och en orolig omvärld.

Studien ”Supply Chain and Logistics Innovation Accelerates, But Has Long Way to Go” bygger på svar från 1 000 chefer inom transport och logistik i Nordamerika och Europa. Resultaten visar att närmare 6 av 10 har ökat takten i sina investeringar på innovation de senaste två åren. För de kommande åren är siffran 65 procent.

– Det är tydligt att transport- och logistiknäringen har ett fortsatt starkt fokus på utveckling. Skälen till detta är flera, men 37 procent anger att det främst handlar om är att sänka kostnaderna och lika många svarar att syftet är att öka pålitligheten i leveranskedjorna, säger Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

Hälften av studiens nordiska respondenter upplever att deras satsning på innovation ligger före konkurrenterna. Exempel på innovation som respondenterna uppger att företagen jobbar med är machine learning, AI och dataanalys.

– Den kraftigt ökande mängden IT-attacker som pågår i omvärlden har fått fler än var tredje företag att öka takten på sitt utveklingsarbete. Det är tydligt att de digitala hoten mot företagens transport- och logistikkedjor är en stark motivator för förändring, säger Chris Jones, EVP, Industry and Services på Descartes.

Samtidigt visar studien att 87 procent upplever någon form av interna hinder när det kommer till innovation och satsning på utveckling. Skälen för detta anges bland annat vara företagets mognad kopplat till dessa frågor, otydlighet i vilken effekt en satsning på innovation skulle få och en tveksam inställning till om det är värt de upplevda riskerna för att skapa nytta för företaget. Omvärldsfaktorer som har upplevts som hinder för innovationsarbete är Covid-19 bakåt i tiden, och framöver den stigande inflationen.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »