Rockad i Instabee – Fredrik Hamilton lämnar vd-posten

Instabee förändrar ansvarsfördelningen mellan de två grundarna Alexis Priftis och Fredrik Hamilton. Priftis som hittills har varit styrelseordförande tar över som vd samtidigt som Hamilton går in som ordinarie styrelseledamot. Enligt ett pressmeddelande är rockaden resultatet av ett personligt beslut av Hamilton, som är störste ägare i koncernen. Samtidigt är det ingen hemlighet att Instabee förlorar stora pengar och att bolagets värde har rasat under det senaste året.

För ett år sedan gick de båda leverans- och techbolagen Instabox och Budbee samman och bildade Instabee. Då värderades den nya verksamheten till 18 miljarder kronor. Under 2022 omsatte koncernen Instabee Group 2,5 miljarder kronor och gjorde en rörelseförlust på 700 miljoner kronor. Sedan dess har värderingen sjunkit kraftigt, och landar nu kring 6,6 miljarder, vilket indikeras av storägaren Creades nedskrivningar av sitt 5,5-procentiga innehav.

Instabee erbjuder e-handelsleveranser hem och till paketskåp, till mottagare i sex länder. Fredrik Hamilton grundade Budbee och arbetade som vd under en kraftig tillväxtresa för att bli marknadsledare för hemleveranser till konsumenter. Efter samgåendet med Instabox har Fredrik haft rollen som vd. Alexis Priftis, som grundade Instabox, gick in som arbetande styrelseordförande på Instabee, men tar nu alltså över som vd. 

– För ett år sedan påbörjade vi en spännande resa som bjudit på många utmaningar men också skratt och lärdomar. Det har varit ett sant nöje att vara vd under den här tiden och att få arbeta med så många begåvade människor. Men det känns också rätt att nu lämna över nycklarna till Alexis och jag känner mig trygg med att han och resten av organisationen kommer att göra ett bra jobb framåt. Jag ser fram emot att bidra som aktiv ägare och styrelseledamot, säger Fredrik Hamilton.

Martin Randel, investerare och medgrundare av Vitamin Well AB, nShift och Unifaun, växlar över från en roll som ordinarie styrelseledamot till ordförande i Instabee efter Alexis Priftis. Förändringarna uppges träda i kraft med omedelbar verkan.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »