Foto: Scandinavian Cosmetics

Scandinavian Cosmetics automatiserar sitt 3PL-lager

Scandinavian Cosmetics är ett ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution av skönhetsprodukter. För att effektivisera och göra sitt lager mer skalbart har bolaget valt automationslösningen AutoStore från Element Logic.

Valet föll på robotsystemet AutoStore eftersom det ökar såväl lagrings- som plockkapaciteten i Scandinavian Cosmetics logistikfastighet S3 Supply, där man även hanterar logistiken på uppdrag av externa kunder. Automationslösningen är delvis uppstartad i en första etapp då 4 800 lådor installerades. I etapp 2 adderas 2 portar och 10 robotar för att växla upp kapaciteten ytterligare och därefter skalas anläggningen upp i etapp 3, i januari nästa år, då griden byggs ut och ger plats för ytterligare 10 000 lådor.

– Element Logics automationslösning gör oss flexibla genom att vi snabbt kan skala upp och möta våra kunders behov samtidigt som vi utvecklar Scandinavian Cosmetics. Ett tätt samarbete och en bra dialog med Element Logic skapar en förståelse för vår verksamhet och vårt nutida samt framtida behov, säger Niklas Lindblad, Logistic manager/Logistikchef på Scandinavian Cosmetics. 

Scandinavian Cosmetics representerar mer än 40 varumärken inom hudvård, hårvård, make-up och doft och ser kontinuerligt en ökad tillväxt i portföljen.

– Scandinavian Cosmetics gör en intressant satsning på 3PL och vi på Element Logic bistår med effektiv och skalbar automation som kommer att höja kapaciteten sett till både plock och lagring, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sweden. 

Fler nyheter

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

Läs mer »

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Läs mer »