Foto: Scandinavian Cosmetics

Scandinavian Cosmetics automatiserar sitt 3PL-lager

Scandinavian Cosmetics är ett ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution av skönhetsprodukter. För att effektivisera och göra sitt lager mer skalbart har bolaget valt automationslösningen AutoStore från Element Logic.

Valet föll på robotsystemet AutoStore eftersom det ökar såväl lagrings- som plockkapaciteten i Scandinavian Cosmetics logistikfastighet S3 Supply, där man även hanterar logistiken på uppdrag av externa kunder. Automationslösningen är delvis uppstartad i en första etapp då 4 800 lådor installerades. I etapp 2 adderas 2 portar och 10 robotar för att växla upp kapaciteten ytterligare och därefter skalas anläggningen upp i etapp 3, i januari nästa år, då griden byggs ut och ger plats för ytterligare 10 000 lådor.

– Element Logics automationslösning gör oss flexibla genom att vi snabbt kan skala upp och möta våra kunders behov samtidigt som vi utvecklar Scandinavian Cosmetics. Ett tätt samarbete och en bra dialog med Element Logic skapar en förståelse för vår verksamhet och vårt nutida samt framtida behov, säger Niklas Lindblad, Logistic manager/Logistikchef på Scandinavian Cosmetics. 

Scandinavian Cosmetics representerar mer än 40 varumärken inom hudvård, hårvård, make-up och doft och ser kontinuerligt en ökad tillväxt i portföljen.

– Scandinavian Cosmetics gör en intressant satsning på 3PL och vi på Element Logic bistår med effektiv och skalbar automation som kommer att höja kapaciteten sett till både plock och lagring, säger Bengt Nilsson, Account Manager på Element Logic Sweden. 

Fler nyheter

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »

IMI Supply Chain Solutions och Shibuya i strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar. Se en intervju om samarbetet med Sandra Lundegaard, COO och vVD på  IMI Supply Chain Solutions och Martin Rydén, Head of Hybrid Cloud & Partners.

Läs mer »