Gustaf Sundell, Executive Vice President och Head of Mobility Solutions på Scania. Foto: Scania

Scania fortsätter att investera i logtech-bolag – lanserar ny riskkapitalfond

Efter framgångarna med sin första riskkapitalfond, Scania Growth Capital I, lanserar Scania nu Scania Growth Capital II. Den nya fonden kommer också att förvaltas av East Hill Equity och bestå av 2 miljarder kronor i kapital. Scania Growth Capital II, kommer att fortsätta att investera i de mest attraktiva företagen och entreprenörerna inom teknikområden B2B, särskilt inom områden som mjukvara, produkter, lösningar och tjänster inom mobilitet, uppkoppling, självkörande fordon, elektrifiering, smarta fabriker och hållbarhet.

Fonden kommer att rikta sig till entreprenörsföretag med ett unikt produkt- eller tjänsteerbjudande inom områden där fonden inte enbart kan tillföra kapital utan också tillföra andra mervärden.

– Det vi har lärt oss är att det är väsentligt för Scania att samarbeta med mindre företag och initiativ som har störst potential att stödja vår fortsatta utveckling och tillväxt. Vi har också sett att venture-verksamheterna kan dra nytta av vår breda och djupa branschkunskap, säger Gustaf Sundell, Executive Vice President och Head of Mobility Solutions på Scania.

– Efter att ha sett utvecklingen av Scania Growth Capital sedan 2016 vill vi nu accelerera detta framgångsrika initiativ. För Scania är det ett framgångsrecept att få insikter i nya relevanta områden bortom vår nuvarande kärnverksamhet, i samarbete med innovativa tech-företag i angränsande områden; särskilt i denna dynamiska tid som kräver nya sätt att arbeta på vår marknad, säger Christian Levin, VD och koncernchef i Scania.

Fler nyheter

PostNord TPL utvidgar samarbetet med Consafe Logistics

Nordens största 3PL-aktör, PostNord TPL, har utökat sin verksamhet med ett nytt automatiserat lager i Stigamo, Jönköping. Det nya lagret opereras med lagerhanteringssystemet Astro WMS från Consafe Logistics, vilket innebär att de båda företagens partnerskap utvidgas ytterligare.

Läs mer »

PMI visar på tydlig vändning i konjunkturen – åter i tillväxtzonen

Den väl etablerade konjunkturindikatorn PMI-total (Purchasing Managers Index) noterades i mars till 50,0 från 49,2 i februari, vilket är den högsta nivån sedan juli 2022 och innebär att indikatorn åter är i tillväxtzonen. Glädjande är att orderingången fortsätter att förbättras samtidigt som produktionsplanerna blivit mer expansiva, konstaterar Swedbank i sin analys.

Läs mer »