Gustaf Sundell, Executive Vice President och Head of Mobility Solutions på Scania. Foto: Scania

Scania fortsätter att investera i logtech-bolag – lanserar ny riskkapitalfond

Efter framgångarna med sin första riskkapitalfond, Scania Growth Capital I, lanserar Scania nu Scania Growth Capital II. Den nya fonden kommer också att förvaltas av East Hill Equity och bestå av 2 miljarder kronor i kapital. Scania Growth Capital II, kommer att fortsätta att investera i de mest attraktiva företagen och entreprenörerna inom teknikområden B2B, särskilt inom områden som mjukvara, produkter, lösningar och tjänster inom mobilitet, uppkoppling, självkörande fordon, elektrifiering, smarta fabriker och hållbarhet.

Fonden kommer att rikta sig till entreprenörsföretag med ett unikt produkt- eller tjänsteerbjudande inom områden där fonden inte enbart kan tillföra kapital utan också tillföra andra mervärden.

– Det vi har lärt oss är att det är väsentligt för Scania att samarbeta med mindre företag och initiativ som har störst potential att stödja vår fortsatta utveckling och tillväxt. Vi har också sett att venture-verksamheterna kan dra nytta av vår breda och djupa branschkunskap, säger Gustaf Sundell, Executive Vice President och Head of Mobility Solutions på Scania.

– Efter att ha sett utvecklingen av Scania Growth Capital sedan 2016 vill vi nu accelerera detta framgångsrika initiativ. För Scania är det ett framgångsrecept att få insikter i nya relevanta områden bortom vår nuvarande kärnverksamhet, i samarbete med innovativa tech-företag i angränsande områden; särskilt i denna dynamiska tid som kräver nya sätt att arbeta på vår marknad, säger Christian Levin, VD och koncernchef i Scania.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »