Pierre Khoury, CEO/Grundare och Lucien Besse, COO/Grundare, Shippeo

Shippeo tar in 20 miljoner Euro för realtidsinformation i leveransflödet

Shippeo, en europeisk specialist på realtidsinformation för globala transporter, får ett kapitaltillskott på 20 miljoner Euro (motsvarande 210 Msek) via en B-runda ledd av NGP Capital och ETF Partners tillsammans med Bpifrance Digital Ventures samt Partech som även deltog i A-rundan.

Shippeo tillhandahåller prediktiv- och realtidsvisibilitet för varuleveranser. Den AI-baserade plattformen aggregerar data från hundratals källor för att beräkna leveranstiden med en noggrannhet som uppgår till 98 procent. Sedan företaget grundades 2014 har det byggts upp framgångsrikt och har i dag över 50 stora kunder i 40 länder, bland dem Leroy Merlin, Carrefour och Schneider Electric. Antalet anställda har sedan starten tiofaldigats och Shippeo har nu 80 anställda på sju olika kontor i Europa. Under det senaste året har Shippeo ökat sin omsättning med 300 procent och är ett av Europas snabbast växande startup-bolag inom logtech.

– Vi är mycket stolta över att kunna välkomna dessa toppinvesterare. Deras internationella nätverk och gedigna erfarenhet inom mobilitetssektorn kommer att vara en viktig tillgång i vår ambition att bli världsledande inom en marknad som omsätter 6 miljarder dollar. Genom att ta realtidsinformation i leveranskedjan till en helt ny nivå ska vi öka värdet för transportköpare och transportörer. På sikt kommer vi att omdefiniera godstransporterna helt, säger Pierre Khoury, CEO och Lucien Besse, COO på Shippeo. 

Shippeo ska använda det nya kapitaltillskottet för att ytterligare stärka sin marknadsledande position i Europa med ambitionen att femdubbla sin kundbas samt utöka teamet med 150 nya tjänster inom datavetenskap, IT, försäljning och verksamhet. Dessutom ska bolaget tredubbla sina investeringar i FoU kring AI och automatisering, för att uppnå ökad verksamhetsnytta och ökad kundvisibilitet i leveranskedjan.

Supply Chain-industrin är fortfarande fragmenterad och digitaliseringen skapar enorma möjligheter att omvandla branschen, bland annat genom att erbjuda realtidsvisibilitet genom hela leveranskedjan på det sätt som Shippeos lösningar gör.

”Vi är väldigt glada och stolta över att kunna gå ut med denna nyhet. Investerarna delar vår ambition att etablera oss som den ledande aktören på de nordiska marknaderna och jag ser fram emot att hjälpa de nordiska företagen att gå från en reaktiv till en prediktiv supply chain.” 

– Vi är väldigt glada och stolta över att kunna gå ut med denna nyhet. Investerarna delar vår ambition att etablera oss som den ledande aktören på de nordiska marknaderna och jag ser fram emot att hjälpa de nordiska företagen att gå från en reaktiv till en prediktiv supply chain, säger Jonatan Rajala, Strategic Account Executive på Shippeo.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »