Stark Group ruttplanerar med Descartes molnlösning

Nordens största återförsäljare och distributör av byggmaterial, STARK GROUP, väljer Descartes molnbaserade lösning för ruttplanering – en affär som innebär att Descartes system för dynamisk ruttplanering för första gången implementeras i Skandinavien. 

– Våra kunder lägger stor vikt vid snabba, exakta och flexibla leveranser. Vårt mål är att leverera enligt avtal och erbjuda hög kundservice. Det är därför som vi i Norge, Sverige och Finland kompletterar vår lösning i Danmark med ruttplanering från Descartes, säger Per Rimkjær, Project & Transport Manager hos STARK GROUP.

Descartes ruttplanering gör det möjligt för dotterföretagen Beijer Byggmaterial och STARK Finland att optimera användandet av sina distributörers bilar. Det blir möjligt att följa leveranserna i realtid och direkt avisera kunden om förseningar uppstår. Dessutom ingår verktyg för systematisk uppföljning.

– Vi är glada och stolta över att kunna bidra till STARK GROUPs utveckling och framgång. Vår molnbaserade ruttplanering är en lösning med stor funktionalitet och den kommer ge STARK GROUP flera möjligheter som underlättar ruttplaneringen, säger Lars Persson, Sales Director Nordic Region på Descartes.

Fler nyheter

McKinsey: “AI bevisar sitt värde”

En ny studie från McKinsey (McKinsey Global Survey) slår fast att användningen av AI i traditionella affärsprocesser nu ökar med 25 % på årsbasis, vilket är en kraftig ökning enbart under det senaste året. De flesta företag som redan har börjat tillämpa AI ser tydliga, mätbara resultat av sina investeringar men uppger att de stora utmaningarna är att skala upp lösningarna, hantera olika risker och inte minst att kompetensutveckla den personal som blir överflödig eller i alla fall påverkas av AI-investeringarna.

Läs mer »

”Stora vinster med en professionell sälj- och verksamhetsplanering”

Chalmersforskarna Patrik Jonsson och Roger Lindau genomförde under 2018 en enkätundersökning med fokus på S&OP-processer (Sales and Operations Planning) i nordiska företag. Syftet med undersökningen var att kartlägga hur svenska och nordiska företag arbetar med sin sälj- och verksamhetsplanering, vilka de vanligaste utmaningarna är och vilka effekter som åstadkoms med S&OP.

Läs mer »