UBERiZATION OF FREIGHT – Snart är uber i EUROPA

Förra veckan berättade Uber att en lansering av Uber Freight inom kort kommer att ske i även Europa. Därmed exporteras det framgångsrika konceptet för första gången från hemmamarknaden USA, där verksamheten lanserades för två år sedan. Med Europasatsningen tas ett första steg mot att åstadkomma en effektiv och transparent global transportmarknad, säger Uber i en blogpost.

Uber Freight lanseras inledningsvis i Holland under de närmaste veckorna. Därmed kommer lokala transportbolag och chaufförer kunna anslutas till Ubers plattform. När Uber Freight lanserade sin första app i USA så introducerades en mer transparent prissättning, fasta priser och transportörer och chaufförer gavs möjlighet att boka körningar via appen. På detta sätt är affärsidén att reducera tiden för att prisförhandla och boka. Ambitionen är under året lansera Uber Freight på fler europeiska marknader.

Källa: Uber Freight





Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »