UPS ruttplanerar med Google

Samarbetet med Google Cloud Platform innebär att UPS tar ett ytterligare steg i sin digitalisering. Genom att göra det möjligt för UPS chaufförer att oavbrutet under en rutt få exakt information om vart man ska åstadkoms en mer effektiv och smart ruttplanering som uppges ge besparingar i storleksordningen 400 miljoner dollar per år. Chaufförerna får kontinuerligt uppdaterad information om sina dagliga ca 120 upphämtningar och avlämningar inklusive besked om när och var det är dags för lunch. UPS använder även Googles tjänst BigQuery för att få omfattande prognoser vikt och form på paket, storlekar på paket, lagerkapacitet, kunddata med mera i hela sitt leveransnätverk. Googles plattform möjliggör på detta sätt storskalig dataanalys och maskininlärning baserad på inhämtade data. Enligt Google Cloud kommer UPS årligen spara 400 miljoner dollar genom att använda Googles plattform och mjukvara och därigenom kunna leverera till lägre kostnad, smartare och mer agilt. UPS startade redan 1907 som ett budföretag och är i dag världens största aktör inom paket och specialtransporter. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »