UPS ruttplanerar med Google

Samarbetet med Google Cloud Platform innebär att UPS tar ett ytterligare steg i sin digitalisering. Genom att göra det möjligt för UPS chaufförer att oavbrutet under en rutt få exakt information om vart man ska åstadkoms en mer effektiv och smart ruttplanering som uppges ge besparingar i storleksordningen 400 miljoner dollar per år. Chaufförerna får kontinuerligt uppdaterad information om sina dagliga ca 120 upphämtningar och avlämningar inklusive besked om när och var det är dags för lunch. UPS använder även Googles tjänst BigQuery för att få omfattande prognoser vikt och form på paket, storlekar på paket, lagerkapacitet, kunddata med mera i hela sitt leveransnätverk. Googles plattform möjliggör på detta sätt storskalig dataanalys och maskininlärning baserad på inhämtade data. Enligt Google Cloud kommer UPS årligen spara 400 miljoner dollar genom att använda Googles plattform och mjukvara och därigenom kunna leverera till lägre kostnad, smartare och mer agilt. UPS startade redan 1907 som ett budföretag och är i dag världens största aktör inom paket och specialtransporter. 

Fler nyheter

Packrobotar till Amazon

Att automatisera plock och pack är ett hett önskemål från de flesta. Kostnaderna för plockning och packning utgör huvudparten av kostnaden i en lagerverksamhet. Amazon går i täten även inom detta område och installerar automatsik packning i dussintals amerikanska lager. Enligt företagets beräkningar kommer automationen att ta bort 24 packarbetare på varje anläggning, vilket innebär cirka 1 300 medarbetare totalt.

Läs mer »

AI rankas högst I Digital Supply Chain Investment Survey

JDA Software och KPMG har för andra året i rad genomfört undersökningen Digital Supply Chain Investment Survey. Av undersökningen framgår att end-to-end visibilitet i försörjningskedjan i kombination med artificiell intelligens (AI), maskininlärning (ML) och kognitiv analys har högsta prioritet.

Läs mer »