Världens största Autostore expanderas

Världens största AutoStore finns hos Boozt i Ängelholm. Nu utökas kapaciteten ytterligare i samarbete med Element Logic.

Boozts AutoStore-anläggning består av 380 000 lådor och 384 robotar. Med kommande expansion kommer kapaciteten i ett första steg att ökas med ytterligare 130 000 lådplatser/lokationer, 50 000 lådor och 30 robotar.

– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare med Element Logic och AutoStore. Under expansionsfasen har vi fortfarande 99,7% drifttid –och 90% av leveranser når kunden inom 1-2 dag efter beställningen, säger Lars Lindgaard, som dagarna utsetts till Chief Supply Chain Officer på Boozt med placering i koncernledningen.

Sedan partnerskapet mellan Boozt och Element Logic startade i 2017 har samarbetet mellan bolagen utvecklats och fördjupats. I takt med att e-handeln växer har lösningarna från AutoStore och Element Logic hjälpt till att generera både precision, speed-to-market och produktivitetsvinster. Element Logics fokus är att leverera lönsamma lagerlösningar för sina kunder – ofta på hårt tidspressade scheman. 

– Världens största AutoStore-installation är fortfarande världens största. E-handeln växer fortsatt i stor takt och Boozt ligger definitivt i framkant med hög grad av dagen-efter-leveranser. Den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som utmärker AutoStore kommer ge Boozt en fortsatt överlägsen konkurrensfördel på marknaden framöver, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic Sweden.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »