Världens största Autostore expanderas

Världens största AutoStore finns hos Boozt i Ängelholm. Nu utökas kapaciteten ytterligare i samarbete med Element Logic.

Boozts AutoStore-anläggning består av 380 000 lådor och 384 robotar. Med kommande expansion kommer kapaciteten i ett första steg att ökas med ytterligare 130 000 lådplatser/lokationer, 50 000 lådor och 30 robotar.

– Vi är mycket nöjda över att ta vår automatisering och utveckling vidare med Element Logic och AutoStore. Under expansionsfasen har vi fortfarande 99,7% drifttid –och 90% av leveranser når kunden inom 1-2 dag efter beställningen, säger Lars Lindgaard, som dagarna utsetts till Chief Supply Chain Officer på Boozt med placering i koncernledningen.

Sedan partnerskapet mellan Boozt och Element Logic startade i 2017 har samarbetet mellan bolagen utvecklats och fördjupats. I takt med att e-handeln växer har lösningarna från AutoStore och Element Logic hjälpt till att generera både precision, speed-to-market och produktivitetsvinster. Element Logics fokus är att leverera lönsamma lagerlösningar för sina kunder – ofta på hårt tidspressade scheman. 

– Världens största AutoStore-installation är fortfarande världens största. E-handeln växer fortsatt i stor takt och Boozt ligger definitivt i framkant med hög grad av dagen-efter-leveranser. Den flexibilitet, skalbarhet och effektivitet som utmärker AutoStore kommer ge Boozt en fortsatt överlägsen konkurrensfördel på marknaden framöver, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic Sweden.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »