Varner fördubblar sin AutoStore

Varner, en av norra Europas största modekoncerner, har valt Swisslog som partner för att bygga ut sitt Europalager i Vänersborg. Det automatiserade lagret byggdes i samarbete med Swisslog och togs i drift 2016. Redan tre år senare behöver anläggningen byggas ut rejält med ytterligare automation.

– Centrallagret i Vänersborg var redan när det byggdes förberett för att ytterligare expanderas inom husets fyra väggar. Vår snabba tillväxt inom e-handeln gör det nu nödvändigt att i princip fördubbla vår AutoStore®-anläggning, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner. 

Utbyggnaden innebär att den befintliga AutoStore®-anläggningen – en automatisk robotlösning för lådor– byggs ut från dagens 60 000 lådor till 116 000 lådor och bestyckas med sammanlagt 224 robotar. Som en del av samarbetet med Swisslog har en ny design av arbetsstationer för plock och pack, inlagring, returhantering och hantering av hängande plagg tagits fram. Anläggningen kompletteras även med ytterligare åtta nya arbetsstationer för plock och pack, fyra stationer för returhantering, 24 sorteringsstationer samt ytterligare bansystem.

– Lagret designades och byggdes med högsta möjliga ambitioner och nu ska det bli ännu bättre. Vi har ett oerhört nära och förtroendefullt samarbete med Swisslog där de tar löpande ansvar för lagrets tekniska drift. Mot den bakgrunden var det självklart att göra den aktuella utvidgningen tillsammans med Swisslogs kompetenta personal, förklarar Anders Eriksson.

Varners automatiserade lager inkluderar, förutom AutoStore®-lösningen, två höglager för pall- respektive lättgods, bansystem för pall- respektive  lättgods, arbetsstationer för plock och pack, internleverans, returhantering, lösning för hängande plagg samt en crossbelt-sorter. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Varners eget WMS.

Varner är en av Nordeuropas största modekoncerner med närmare 11 000 medarbetare och 1 500 butiker i åtta länder: Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Polen, Tyskland och Österrike. I koncernen ingår de elva modekedjorna Bik Bok, Carlings, Cubus, Days Like This, Dressmann, Dressmann XL, Urban, Volt, Wow, Levi’s Store och Nike Store.

Läs mer

Fler nyheter

Pågen satsar på ruttplanering

”Vi ser ett allt större behov att oftare omplanera och räknar med att skapa mer tid hos kunderna, vilket är viktigt då våra medarbetare sköter merförsäljningen ute i butikerna”, säger Christer Lindgren, försäljningschef på Pågen AB.

Läs mer »

Droppshipping ökar tillverkarnas lönsamhet

Amerikanska mjukvarubolaget DI Central har nyligen låtit Lehigh University, Pennsylvania genomföra en bred studie om dropshipping – dvs. att tillverkare tar ansvar för order och leveransprocessen direkt till slutkonsumenter. Studien visar att en majoritet av de tillverkande företagen, 53 %, har ökat sina marginaler genom att tillämpa droppshipping.

Läs mer »

PipeChain Group skapar två affärsområden

PipeChain Group AB har renodlat verksamheten i två affärsområden – PipeChain Networks som erbjuder molnbaserade supply chain lösningar samt PipeChain Supply Chain management som levererar effektiva digitala försörjningsnätverk.

Läs mer »