Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS.

Varner bygger ytterligare en AutoStore och expanderar övrig automation med Swisslog 

Varner AS, en av Nordens största modekoncern med kedjorna Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard, investerar i ytterligare en AutoStore-anläggning från Swisslog. 2016 invigdes Varners första AutoStore från Swisslog i bolagets nybyggda centrallager i Vänersborg. Nu har beslut fattats om att göra en omfattande utbyggnad av centrallagret med ytterligare 19 000 kvm och att installera ännu en AutoStore. 

– Syftet med utbyggnaden är att öka vår kapacitet för den snabbt växande onlinehandeln, men även att ge våra kunder och butiker en bättre och snabbare service. Vår befintliga AutoStore kommer framöver betjäna våra 1 200 butiker och den nya anläggningen ska uteslutande serva våra e-handelskunder, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS.

Bakgrunden till satsningen är e-handelns snabba tillväxt i kombination med Varners egna ambitioner att expandera sin e-handelsförsäljning.

– Våra ägare har satt tuffa mål för fortsatt snabb tillväxt i e-handelsförsäljningen. Med tanke på att det är långa ledtider i denna typ av projekt så var vi tvungna att starta tidigt, berättar Anders Eriksson och konstaterar att en så pass snabb tillväxt ställer krav på en flexibel, pålitlig och snabb automationslösning.

Den nya AutoStore-lösningen kommer i en första fas bestå av 425 robotar, 250 000 lådor, 62 portar men har kapacitet för ytterligare expansion. I ordern till Swisslog ingår även mjukvaran SynQ, som kontrollerar och styr automationen samt bansystem, förpackningsmaskiner och ytterligare fem miniloadkranar. Med den nya automationslösningen kommer Varner kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör AutoStore-lösningen till en av de mest högpresterande som har byggts. 

​​​​​​​- Sedan vi inledde samarbetet med Swisslog 2013 har vi utvecklat ett djupt partnerskap, baserat på professionalism, flexibilitet och resultatfokus. Mot den bakgrunden var det ett naturligt val att fortsätta det goda samarbetet, säger Anders. 

Installationen av den nya lösningen kommer påbörjas under sommaren 2022 och systemet kommer att tas i drift stegvis med start i juni 2023. 

Varner AS är en norsk, familjeägd koncern och en av de största modedetaljisterna i Norden med närmare 8 500 anställda, 6 e-handelsbutiker och cirka 1 200 fysiska butiker i Norge, Sverige, Finland, Island och Danmark. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »