Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS, som är en av Nordens största modekoncerner.

Varners nya AutoStore snart i full drift – blir en av de snabbaste i världen

I början av 2022 offentliggjorde modekoncernen Varner AS sitt beslut att bygga ut sitt nordiska centrallager i Vänersborg och investera i ytterligare en AutoStore-lösning från Swisslog. I juni i år började den nya AutoStore-lösningen stegvis att driftsättas. När den är i full drift i mars 2024 är den en av de snabbaste i världen.

Den nya AutosStoren består av 425 robotar, 250 000 lådor, 62 portar och har kapacitet för ytterligare expansion. I ordern till Swisslog ingår även mjukvaran SynQ som kontrollerar och styr automationen samt bansystem, förpackningsmaskiner och ytterligare fem miniloadkranar. Med den nya automationslösningen kommer Varner kunna hantera 7 500 orderlinjer per timme, vilket gör AutoStore-lösningen till en av världens snabbaste.

– De delar som vi har kört i gång fungerar mycket bra. All installerad hårdvara fungerar utmärkt och vi fortsätter att utveckla och testa våra nya packmaskiner för papperspåsar. Vi har haft lite utmaningar kring mjukvaran, men i det stora hela funkar det fint, säger Anders Eriksson, Supply Chain Director på Varner AS, som är en av Nordens största modekoncerner med kedjorna Dressmann, Cubus, Carlings, Bik Bok, Volt och Junkyard. 

”Två kompakta, snabba och flexibla fabriker”
Beslutet att investera i ytterligare en AutoStore är en följd av e-handelns snabba tillväxt och Varners egna högt ställda mål för både tillväxt och kundservice. 

– Med den nya anläggningen får vi två kompakta, snabba och flexibla ”fabriker” för vår lagerhållning och distribution. Det gör det möjligt för oss att ge både butiker och kunder en snabbare och bättre service på en hårt konkurrensutsatt marknad, förklarar Anders Eriksson.

Den nya AutoStore-lösningen ska uteslutande serva Varners e-handelskunder, medan den andra enbart kommer att betjäna koncernens 1 200 butiker. 

”Höga krav och rak kommunikation”

Samarbetet mellan Varner och Swisslog startade redan 2013 och har ända sedan starten präglats av både ett mycket nära och utvecklande samarbete, men också av höga krav och en uppriktig kommunikation. 

– Vårt samarbete började för tio år sedan. Efter alla år har vi etablerat ett riktigt gott samarbete, som baseras på höga krav från vår sida, men också på en rak kommunikation och en gemensam hög ambitionsnivå, konstaterar Anders Eriksson.

– Det är med stolthet och glädje, men samtidigt stor ödmjukhet som vi snart driftsätter Varners andra AutoStore-lösning och tar nästa steg i vårt utvecklande samarbete, säger Marcus Dahlin, Senior Project Manager på Swisslog.




Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »