Volvo Group Venture Capital investerar i marknadsplats för frakttjänster

Volvo Group Venture Capital AB, som ägs av AB Volvo, har investerat i Adnavem, en marknadsplats på nätet för frakttjänster. Adnavem erbjuder transporter utan mellanhänder med fokus på Asien och norra Europa. Bolaget grundades 2017 och är baserat i Göteborg. Genom att tillhandahålla en tjänst där transportköparen gör sitt eget val av tjänsteleverantör för varje del av logistiskkedjan driver de förändring inom transport- och logistikindustrin. Hur stor ägarandelen och köpeskillingen är har inte offentliggjorts.

– Uppdelning av tjänsteerbjudanden är en stark trend inom många branscher idag och ritar nu om kartan för transportbranschen. Adnavem erbjuder innovativa tjänster för fraktköpare men även bättre villkor för lastbilsföretag, vilket är mycket viktigt för oss. Vi delar deras tydliga ambition att effektivisera transporter genom digitalisering och därmed göra dem mer miljövänliga, säger Erik Johansson, Investment Director, Volvo Group Venture Capital.

– Vi är inställda på att förändra den multimodala transportindustrin. Investeringen från Volvo Group Venture Capital kommer att accelerera vår tillväxt och lägga grunden för ett spännande partnerskap. Genom att digitalisera och automatisera fraktprocessen hjälper vi transportköparen att hitta de bästa transportkedjorna och få en bra balans mellan pris, hastighet och miljöpåverkan, säger Andreas Wramsmyr, grundare och VD på Adnavem. 

Volvo Group Venture Capitals roll är att göra investeringar för att driva transformering inom transportindustrin genom att underlätta skapandet av nya tjänster och lösningar samt att stödja samarbete mellan startupbolag och Volvokoncernen. Baserat på trenderna som formar framtidens transporter och Volvokoncernens strategiska prioriteringar, fokuserar Volvo Group Venture Capital idag på logistiktjänster, elektrifiering och smarta lösningar för bygg- och anläggningsindustrin. Omfattningen är global med fokus på Europa och Nordamerika.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »