Ingvar Hognaland Foto: AutoStore

1 000 AutoStore-lösningar sålda

Norska AutoStore (Hatteland Group) firar i dagarna att 1 000 AutoStore-lösningar har sålts och utrustats med fler än 42 000 robotar, sedan Hattelands tekniske direktör, Ingvar Hognaland vid mitten av nittiotalet uppfann den geniala lösningen. ”Varför lagra saker som domino när vi kan lagra dem som en Rubiks kub?”, lär Hognaland ha sagt när det begav sig.

Med den innovationen grundades AutoStore 1996 och har utvecklats till en marknadsledare inom så kallad kublagring . Pådrivet av e-handeln har AutoStore under åren blivit en succé världen över, med kunder i 46 länder och en mängd olika branscher. All försäljning, design, installation och service av systemen utförs av ett nätverk av partners, bland annat Swisslog, Element Logic, Dematic, Kardex och Bastian Solutions.

För att ytterligare växa och utveckla konceptet för automatisering av kublagring förvärvades Hatteland Electronic år 2000 av Arrow Electronics. Finansieringen gjorde det möjligt för Hatteland Group att investera ytterligare i AutoStore, och från det ögonblicket påbörjades kommersialiseringen av tekniken. Femton år senare köptes verksamheten av Thomas H. Lee Partners, L.P. och EQT Private Equity för 500 miljoner Euro och 2021 köpte japanska konglomeratet SoftBank 40 procent av AutoStore för motsvarande 24 miljarder kronor.

Bolagets huvudkontor ligger i Nedre Vats i Norge, och bolaget finns även etablerat med kontor i Oslo, Norge, USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Österrike, Sydkorea, Japan och Singapore, och producerar systemen vid en egen anläggning i Polen.

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »