Lemvigh-Müller väljer SAP EWM i en automationssatsning med KNAPP som partner

Den danska industrigrossisten Lemvigh-Müller genomför sin största lagerinvestering någonsin och väljer SAP EWM som plattform för både WMS och WCS och KNAPP som partner i implementeringen. Målet är att skapa en flexibel och kraftfull helhetslösning som ska stötta företagets utveckling under många år framöver.

Lemvigh-Müller är marknadsledande i Danmark inom stål och tekniska lösningar och hanterar dagligen mer än 60 000 artiklar i företagets två lagerenheter i Odense och Kolding. I sin största logistiksatsning någonsin centraliserar företaget nu lagerverksamheten till en toppmodern, om- och utbyggd lageranläggning, i Kolding. De omfattande automationsinvesteringarna – med bland annat en KNAPP Evo Shuttle-lösning med 130 000 lagerplatser och ett 38 meter högt pall-lager – skapas förutsättningar för att hantera större godsvolymer och erbjuda ännu mer kundanpassade och hållbara logistiktjänster.

Rekordinvesteringen i Kolding är både ett fysiskt och digitalt byggprojekt, där byggnationen av anläggningen sker parallellt med implementeringen av en helt ny systemlösning.

– Vi har under 15 år haft ett fristående WMS, anpassat till en miljö med manuell voice-pick. Det har fungerat bra, men med det nya automatiserade lagret behöver vi byta till ett system med nästa generations funktionalitet, säger Frederik Aakerlund, CIO för Lemvigh-Müller.

Ett krav på det framtida systemet var en sömlös integration med företagets molnbaserade SAP S/4HANA ERP. Andra viktiga frågor i valet var driftsäkerhet, skalbarhet och att teknologin skulle vara enkel att arbeta med för Lemvig-Müllers egna IT-resurser.

SAP EWM blev mot den bakgrunden det naturliga systemvalet för Lemvigh-Müller och som automationsleverantör med ett nära samarbete i 20 år är KNAPP den naturliga integrationspartnern.

– Med vårt SAP EWM-erbjudande kombinerar vi det bästa av två världar: en kraftfull end-to-end mjukvarulösning och vår expertkompetens och stora erfarenhet inom lagerprocesser. Vi känner Lemvigh-Müller och vet exakt hur komplex och kund-orienterad deras verksamhet är, säger Gerald Lassau, chef för KNAPP IT solutions.

Optimerade processer end-to-end

Det nya systemet kommer att innebära en heltäckande lösning för hela lagerprocessen, där SAP EWM fungerar både som WMS Warehouse Management System (WMS) och Warehouse Control System (WCS) för såväl de manuella som de automatiserade delarna av lagret. Resultatet blir färre gränssnitt och en högre grad av processoptimering.

Samarbetet med KNAPP innebär också en enda partner för all support, på både hårdvaru- och mjukvarusidan, 24/7 och med stöd från SAPs experter när det behövs.

Samarbete och flexibilitet

Just nu är projektet i design-fasen och det nya systemet beräknas gå live i oktober 2027. Under hela processen kommer ett nära samarbete mellan parterna vara nyckeln till framgång,

– Lemvigh-Müller har mycket kompetens internt och vill vara involverade. Och det är precis så vi vill ha det. Det här är inte en leverans utan ett samarbete. För att lyckas måste vi se det som ett maraton där man ska orka hela vägen, säger Gerald Lassau.

En annan förutsättning för framgång är att man i projektet redan nu tänker in framtida utveckling säger Frederik Aakerlund på Lemvig-Müller.

– Det innebär att vi säkerställer modulariteten i arkitekturen för att kunna anpassa till framtida behov. Och att vi förbereder oss för framtida AI-drivna förbättringar. Här kan vi verkligen dra nytta av KNAPPs dubbla roller som automationsleverantör och systempartner, så att funktionaliteten i systemet och utvecklingen på automationssidan går hand i hand.

Fler nyheter

Elektrifiering – en socioteknisk omställning med breda konsekvenser för logistiksektorn

Elektrifieringen av vägtransporter är en avgörande komponent i omställningen mot ett klimatneutralt samhälle. Övergången påverkar inte bara teknologin utan hela ekosystemet av aktörer. Denna artikel, baserad på forskning från avdelningen för logistik- och kvalitetsutveckling vid Linköpings universitet, belyser elektrifieringens effekter ur ett systemperspektiv – med fokus på relationer mellan aktörer, åkerier, transportköpare, laddningsoperatörer samt fordonstillverkare.

Läs mer »