Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.
– Detta förvärv ligger perfekt i linje med vår ambition att förbättra kundresan vid varje kontaktpunkt. Genom att integrera Locus teknik internt tar vi kontroll över en avgörande del i vår distributionskedja, vilket gör att vi kan leverera med större hastighet och flexibilitet till många, säger Tolga Öncü, Head of IKEA Retail (Ingka Group).
Historiskt sett har IKEA förlitat sig på flera tredjepartsleverantörer för dessa viktiga tjänster, med förvärvet av USA-baserade Locus tas ett betydande steg mot att göra shopping och leverans ännu smidigare för Ikeas kunder. Locus kommer att förbli operativt oberoende och fortsätter att leverera tjänster till partners utanför Ingka Group. Detta stöder fortsatt innovation och tillväxt för båda företagen samtidigt som det bidrar till IKEAs bredare digitala transformationsresa.
Effektivare och mer hållbara sistamilen-leveranser
Locus erbjuder en sofistikerad AI-driven logistikplattform med avancerad ruttoptimering, realtidsspårning samt smart användning av fordon och resurser. Genom att integrera dessa funktioner kommer Locus bättre att göra det möjligt för Ingka Group att förbättra effektiviteten i hela leveranskedjan – från kapacitetshantering och optimering till leveranser på sista milen. Partnerskapet stärker inte bara hur IKEA levererar heminredning till kunder globalt utan stöder också bolagets ambition att skapa ett snabbare och smartare distributionsnätverk. Förvärvet görs vid en kritisk tidpunkt, med en stadigt ökande onlineförsäljning (28 % av IKEAs totala detaljhandelsförsäljning under räkenskapsåret 2024) en ökning från 11 % under räkenskapsåret 2019). Integrationen av Locus teknik kommer att ytterligare stärka IKEAs förmåga att möta tillväxten i e-handeln, och kompletterar tidigare strategiska teknikinvesteringar som Made4net, som förbättrar företagets lagerhantering och TaskRabbit, som erbjuder monteringstjänster av möbler.
Med IKEA-butiksverksamhet på 31 marknader är Ingka Group den största IKEA-återförsäljaren och representerar cirka 90 procent av IKEAs detaljhandelsförsäljning. Ingka Group äger och driver IKEAs försäljningskanaler under franchiseavtal med Inter IKEA Systems B.V. Gruppen har tre affärsområden: IKEA Retail, Ingka Investments och Ingka Centres.