GLOBAL 3PL-MARKNAD VÄXER 13,5 % PER ÅR

Analysfirman Insight Partners bedömer i en nyutgiven rapport att den globala 3PL-marknaden kommer att växa med 13,5 % per år till och med år 2025. Särskilt starka tillväxtregioner är Nordamerika och Mellanöstern, även om tillväxten sker överallt. De främsta drivkrafterna bakom den starka tillväxten uppges vara en ökad global handel, e-handelstillväxt samt en strävan hos tillverkande bolag att förbättra sin leveransförmåga, reducera sina logistikkostnader och logistikresurser samt öka sitt fokus på den egna kärnverksamheten.

Av rapporten framgår att världens största 3PL-företag fortsätter att bredda sina erbjudanden med nya tjänster och applikationer, i takt med att marknaden växer. Konkurrenstrycket på 3PL-marknaden ökar dock som en följd av att många nya start-ups etableras samtidigt som globala teknik- och industribolag blir allt större spelare i olika segment på 3PL-marknaden, med Amazon som det allra tydligaste och mest välkända exemplet.

Världens tio största 3PL-företag:

1. Deutsche Post DHL Group
2. Kuehne + Nagel International AG
3. Nippon Express Co., Ltd.
4. DB Schenker
5. H. Robinson
6. DSV
7. XPO Logistics
8. Sinotrans
9. GEODIS
10. UPS Supply Chain Solutions



Fler nyheter

Maersk lyfter trots global volatilitet

Rederikoncernen Maersk, som allmänt betraktas som en barometer för den globala handeln, höjde sin vinstprognos för helåret på torsdagen som en följd den goda globala efterfrågan på containertransporter. Andra kvartalet uppvisade Maersk ett starkare rörelseresultat och en bättre försäljning än väntat, trots den stora geopolitiska osäkerheten.

Läs mer »

TGW Logistics automatiserar för nederländska Picnic

Med Europas största online-distributionscenter för matvaror ska nederländska Picnic förse upp till 200 000 hushåll i Ruhrområdet med matvaror på ett mer tillförlitligt och snabbare sätt. Det högautomatiserade distributionscentret har utvecklats tillsammans med TGW Logistics. 

Läs mer »

Guilia Colombi: ”Människan i centrum i det datadrivna lagret”

När Swisslog i år firar 125 år är det med en blick som är lika mycket riktad framåt som bakåt. I en tid av snabb teknologisk utveckling, där AI, big data, automation och mjukvara omformar hela värdekedjor inklusive supply chains, väljer Swisslog att lyfta fram människans roll. SCE har träffat Swisslogs Giulia Colombi, CEO för EMEA för att tala om både historien och framtiden. Läs intervjun här.

Läs mer »