SPORTAMORE VÄXER VIDARE MED UTBYGGT AUTOMATLAGER

Sportamore, Nordens största och snabbaste växande sportbutik på nätet har byggt ut sitt automatiserade centrallager i Eskilstuna i samarbete med Swisslog. Utbyggnaden påbörjades i februari 2018 och avslutades planenligt i februari 2019. 

– Tillsammans med Swisslog har vi lyckats genomföra utbyggnaden utan att det har stört vår ordinarie produktion, vilket vi är enormt tacksamma för, säger Sema Söderhäll, Chief Logistics Officer på Sportamore. 

Utbyggnaden var planerad sedan lång tid och bestod av ytterligare AutoStore®-robotar, bansystem och arbetsstationer för plock och pack. I och med utbyggnaden består Sportamores automationslösning av totalt 88 robotar, 165.000 lådor, 6 plockstationer och 18 packningsstationer. Installationerna av den nya utrustningen skedde i fyra faser och projektet testades och avslutades formellt i slutet av februari 2019. 

– Nu har vi kapacitet att hantera en fördubblad försäljningsvolym jämfört med dagens nivå. Men eftersom vi växer snabbt har vi redan påbörjat planeringen för vad som ska hända i nästa fas, säger Sema Söderhäll. Sportamores automatiserade lager inrymmer en AutoStore® – det vill säga en automatisk robotlösning för lådor – automatisk banteknologi(QuickMove conveyor system), arbetsstationer för plock och pack, internleverans och returhantering. Hela processen är datadriven och opereras av Swisslogs WMS SynQ – ”Synchronized Intelligence” i kombination med Sportamores eget WMS.

Om SportamoreSportamore AB (publ) är Nordens största och snabbast växande sportbutik på nätet. Bolaget grundades under 2009 och hade sin första handelsdag på nätet 1 maj 2010. Sportamore säljer ca 20.000 produkter från cirka 300 olika varumärken representerande mer än 30 olika sporter. Bolaget har sedan starten fokuserat på att ha ett mycket attraktivt kunderbjudande genom fri frakt, fria returer, 30 dagars öppet köp samt prisgaranti.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn

Inom ramen för forskningsprojektet BULT – Beredskapshänsyn i utveckling och långsiktsplanering av transportsystem – har forskare från Linköpings universitet tillsammans med kollegor på FOI, VTI, KTH och Försvarshögskolan studerat olika aktörers resiliensstrategier i det svenska godstransportsystemet. En viktig aspekt för att uppnå bättre resiliens handlar om att ha en god systemsyn. Vad detta egentligen innebär i praktiken utvecklas i det följande.

Läs mer »