WALMART SCHEMALÄGGER EFFEKTIVARE MED JDA

Amerikanska JDA Software Inc har driftsatt sitt system JDA Workforce Management i 4 600 Walmart-butiker. Systemet ska underlätta planeringen för över 1,1 miljoner butiksmedarbetare. JDA Workforce Management är stommen i Walmarts avancerade schemaläggningssystem och gör det enklare för butiksmedarbetarna att överblicka scheman, byta och bemanna skift. Det nya schemaläggningssystemet stödjer en flexibel arbetsbehovsbaserad planering samt Walmarts så kallade ”core hours”-program. Systemet ger även chefer en bättre kontroll över sin resursplanering och en realtidsöverblick av scheman på daglig och veckobasis. Detta leder enligt JDA till att Walmart sömlöst och tidseffektivt kan bemanna sina butiker och därmed erbjuda en bättre kundupplevelse.

“Optimizing Walmart’s operations and workforce scheduling system is an example of retail industry leadership for European retailers that are looking to up their game. Customers today are demanding a personalised seamless experience. It is pertinent that retailers to optimize workforce scheduling as it directly affects the customer experience in the end. As Walmart sets the pace, I expect to see this kind of solution gaining attention throughout Europe as well”, kommenterar Johan Reventberg, som är President EMEA, på JDASoftware.

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »