H&M:s e-handels- och logistiksatsningar bär frukt

När H&M presenterade sin kvartalsrapport den 3 oktober så blev det tydligt för marknaden att senare års satsningar på e-handel och logistik nu har burit frukt. Försäljningen i digitala kanaler ökade med 30 % under det tredje kvartalet och såväl bruttovinsten som bruttomarginalen ökade.

Ökad försäljning till fullpris, en minskande andel nedsättning (rea) och en ökad tillväxt var andra tydliga förbättringar som rapporterades. E-handel och en strävan att åstadkomma omnikanal har resulterat i en ökad försäljning på nätet med upphämtning och returhantering i butik (blick and collect), fler och snabbare konsumentleveranser och mer flexibla betalningslösningar. H&M fortsätter att investera tungt i sin försörjningskedja för att kunna hantera snabba modesvängningar och säkra en hög tillgänglighet och snabba leveranser.

Parallellt med satsningarna på e-handel, omnikanal och logistik storsatsar klädjätten på hållbarhet. Med utnämningen som en av världens mest hållbara detaljister (Dow Jones Sustainability World Index) så har H&M fått en ytterligare push och anledning att förvalta och bygga vidare på sitt hållbarhetsarbete. Bland annat kommer en storsatsning att göras på en mer hållbar förpackningsanvändning i hela koncernen, gröna last-mile-leveranser, liksom satsningar på ökad energieffektivitet och en mer hållbar produktion.

H&Ms logistiksatsningar intensifierades redan 2017 som en följd av en fallande lönsamhet och ett tapp gentemot huvudkonkurrenten Zara, ägt av Inditex. Inditex rankas av Gartner som världens näst bästa företag vad gäller supply chain management och logistik och bolagets framgångar hänförs ofta till dessa områden.

Fler nyheter

”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem. Vi intervjuar Ted i senaste numret av Supply Chain Effect.

Läs mer »

Logtechpionjären

Logtechpionjären Amazon är en banbrytare vad gäller supply chain- och logistikteknik och ett företag som mer än andra representerar den snabbt ökade användningen av olika typer av teknologi i sina försörjningsflöden. Bolagets investeringar i teknik är en avgörande faktor bakom bolagets exceptionellt snabba tillväxt, höga effektivitet, lönsamhet och konkurrenskraft.

Läs mer »