Hemfixare och IKEA i samarbete för monteringstjänster

IKEA lanserar tillsammans med företaget Hemfixare och det rikstäckande nätverket Fixare en monteringstjänst för kunder som inte vill montera sina nyinköpta möbler. Tjänsten är ett led i att addera en omgivande logistik som ger kunderna en enklare vardag och därmed en bättre köpupplevelse.

– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande. Samarbetet med Hemfixare gör oss både snabbare och mer tillgängliga, säger Henrik Birkfeldt, Service Experience Leader, på IKEA Sverige

I USA satsade IKEA redan 2017 på en liknande tjänst genom förvärvet av bolaget Taskrabbit – ett start-up-företag med bas i San Fransisco. Bolaget erbjuder en plattform där kunder kan boka vardagstjänster av typen leverans, montering, städning och enklare hantverkshjälp, vilket ju ger uppenbara synergier med IKEAs kärnverksamhet.

Fler nyheter

”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem. Vi intervjuar Ted i senaste numret av Supply Chain Effect.

Läs mer »

Logtechpionjären

Logtechpionjären Amazon är en banbrytare vad gäller supply chain- och logistikteknik och ett företag som mer än andra representerar den snabbt ökade användningen av olika typer av teknologi i sina försörjningsflöden. Bolagets investeringar i teknik är en avgörande faktor bakom bolagets exceptionellt snabba tillväxt, höga effektivitet, lönsamhet och konkurrenskraft.

Läs mer »