Peter Hesslin, chef eCommerce & Logistics, PostNord. (Foto: PostNord)

E-handeln boomar i spåren av corona – rekordvolym hos PostNord

Paketvolymerna är fortsatt höga i PostNords flöden sedan utbrottet av Corona. Under ett dygn hanterades denna vecka nära 800 000 paket hos PostNord, vilket är en volym som tidigare endast har hanterats i samband med Black Friday 2019.

Sedan utbrottet av Corona har PostNord sett en högre volym av paket jämfört med samma period tidigare år. Under dygnet den fjärde till femte maj har sammanlagt 791 000 paket hanterats, vilket kan jämföras med att PostNord en vanlig dag hanterar drygt 450 000 paket. 

– Vi har sett en kraftigt ökande volym till privatpersoner sedan slutet av mars men det senaste dygnet är hittills rekord för 2020 och en tydlig effekt av Corona, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord.

Prognosen är att volymerna kommer att vara fortsatt höga under våren. Även hemleveranser och liknande leveranslösningar, där paket lämnas till postlåda eller utanför dörren utan kvittens uppges öka med mellan 30 och 50 %.

– Vi står väl rustade att hantera paketvolymerna oavsett om de ska levereras hem, till ombud eller till företag. Men det är klart att vi får anstränga oss när volymerna snabbt blir väsentligt större än beräknat, det gör att en del paket kan bli lite sena de närmaste dygnen. Jag vill passa på att påminna om PostNords app, där man kan signera med digitalt bank-id vilket gör att du kan hämta paket hos ditt ombud med minimal fysisk kontakt. Det går också att be någon annan hämta paketet, en bra möjlighet för de personer som vill undvika att gå ut, säger Peter Hesslin.

Fler nyheter

PMI steg till 51,4 – fortsatt uppåt i industrin

PMI-total (Inköpschefsindex) noterades i april till 51,4 från 50,4 i mars och är därmed den andra månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen (över 50-nivån). Orderingången fortsätter att förbättras och blev i april den högsta på över två år.

Läs mer »