AutoStore-lösning från Swisslog till tyska leksakshandlaren ROFU Kinderland

Swisslog har fått order på att installera ett modernt automatiserat kompakt lagringssystem för ROFU Kinderland, en av Tysklands ledande leksakshandlare. Förutom mer än 90 butiker svarar ROFU på en växande online-verksamhet med byggandet av ett automatiserat lager för sina leksaker, pappersvaror och dekorationsartiklar. Med syftet att förbättra leveranskapaciteten och att öka effektiviteten valdes Swisslog för att leverera en AutoStore-lösning, komplett med programvara och bansystem. Den nya lösningen kommer att placeras vid ROFUs logistikcenter i Tyskland och ska vara färdig i maj 2021. ”Vi kan knappt vänta på att dra nytta av vår nya automatiserade logistik”, säger Michael Fuchs, VD för ROFU Kinderland. 

– Vi hade redan börjat planera att införa automatisering innan coronaviruspandemin, men den nuvarande situationen har påskyndat vår online-verksamhet. Vi har därför ett behov av snabb implementering av pålitliga automatiserade lösningar. I dessa svåra tider, med begränsningar av resor och sociala kontakter, reflekterar familjer över sina hem,” förklarar Fuchs. ”Leksaker är en viktig faktor för små – och vår förmåga att leverera är särskilt efterfrågad.

Kompakt lagringsteknik

Syftet med den nya AutoStore-lösningen hos ROFU är inte bara till för att utöka kapaciteten i leksakshandlarens nuvarande manuella lösning utan också att göra den snabbare, mer flexibel, ergonomisk och ekonomisk. 

– Jämfört med andra koncept var AutoStore den absolut bästa lösningen för ROFU,” säger Christian Walby, säljchef för Swisslog, och fortsätter,” tack vare den modulära designen kan vi installera systemet i det befintliga utrymmet på relativt kort tid. Den valda lagringen är också väl lämpad för produktportföljen, som består av cirka 3 500 olika artiklar i ROFUs utbud av små leksaker, inklusive varumärken som Lego, Dickie, Playmobil och Barbie. Pussel, kortspel, brevpapper och dekorativa föremål kommer också att lagras i den nya AutoStore-lösningen.

 

Fler nyheter

PMI steg till 51,4 – fortsatt uppåt i industrin

PMI-total (Inköpschefsindex) noterades i april till 51,4 från 50,4 i mars och är därmed den andra månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen (över 50-nivån). Orderingången fortsätter att förbättras och blev i april den högsta på över två år.

Läs mer »