Swisslog har fått i uppdrag av Bring att leverera en komplett AutoStore-lösning till företagets nya logistiklösning vid Berger, strax utanför Oslo. En satsning som totalt sett uppges uppgå till dryga 100 miljoner kronor. Med satsningen vill Bring erbjuda e-handeln en snabb och effektiv distribution till norska konsumenter.
– Med investeringen vill vi ytterligare stärka vår förmåga att möta den växande e-handelns behov av en flexibel snabb och effektiv varuhantering. Genom att etablera en e-handelshub i närhet till de norska konsumenterna kan vi säkerställa att e-handlare och marknadsplatser når de norska konsumenterna på ett snabbt och effektivt sätt, säger Stefan Einarsson, Administrerende Direktör på Bring Warehousing, Division E-handel och Logistik.
Bring Warehousing valde en AutoStore-lösning eftersom den är väl etablerad i e-handeln, kompakt, flexibel och beprövad. I en första fas levererar Swisslog en AutoStore-lösning som består av 22 000 lådor, 22 robotar, sju portar samt ett bansystem, buffertområde och mjukvaran SynQ som integreras med Brings eget WMS. I en senare fas kommer anläggningen att byggas ut i två faser med ytterligare automation, robotar, portar och bansystem. Installationen fas 1 påbörjas under våren 2021.
– Vi gjorde en omsorgsfull upphandling och valde i slutänden Swisslog på grund av deras höga och breda kompetens inom automation i kombination med ett attraktivt kommersiellt erbjudande. Med Swisslog som partner får vi en komplett AutoStore-lösning och tillhörande service och support, säger Stefan Einarsson.
Automationslösningen från Swisslog är en del av Brings nya fulfilmenttjänst Shelfless som just lanserats. Shelfless är en helhetslösning med lager, plock&pack samt digitala lösningar som ger visibilitet och kontroll från order til leverans. Tjänsten lanseras nu i Norge och ambitionen är att erbjuda tjänsten i flera av de nordiska länderna.
Swisslog är den del av KUKA-gruppen, en ledande global leverantör av intelligenta automationslösningar med fler än 14 000 anställda världen över.