Logistikbranschen nobbar Ryssland

AV STEFAN KARLÖF

Efter mer än två år av störningar i de globala försörjningskedjorna ser problemen nu ut att fortsätta som en följd av Putins krig. Rysslands invasion i Ukraina har ytterligare skapat störningar i de redan hårt ansatta globala försörjningskedjorna och leder till ytterligare leveransfördröjningar, kostnadsökningar och risker. Samtidigt säger logistikbranschen stopp till fortsatta leveranser till och från Ryssland.

De ytterst kännbara och högst försvarliga sanktionerna mot Ryssland leder dessutom till ett tryck på globala bolag att följa de historiskt tuffa sanktionsbesluten och distansera sig från paria-staten Ryssland. Under veckan som gått sedan kriget inleddes har mängder av företag fattat beslut om att helt lämna den ryska marknaden eller pausa sina verksamheter. Exempel på det förstnämnda är merparten av de internationella energijättarna, bland annat BP och Exxon, flygplanstillverkarna Boeing och Airbus, världens största företag Apple samt i princip hela automotivebranschen. Exempel på det senare är svenska H&M, IKEA och Spotify. Ryssland isoleras kraftigt och flödena av människor, varor och pengar är i det närmaste omöjliggjorda som en följd av de historiskt hårda ekonomiska sanktionerna med ryska banker som stängs av från SWIFT-systemet, flygförbud, stängda hamnar för ryska fartyg och ett enormt starkt tryck från upprörda medborgare i de flesta av världens länder.

Logistikbranschen säger njet

Logistikbranschen tar konsekvenserna av både sanktionerna och den allmänna opinionen. Under veckan meddelade Mærsk att alla leveranser till och från Ryssland stoppas tillsvidare – ett stopp som gäller alla transportslag. MSC, Mediterranean Shipping Company, som numera gått om Mærsk som världens största containertransportör och kollegan CMA CGM har också slutat att angöra ryska hamnar. Flera andra transport- och logistikbolag har följt efter och upphört att erbjuda sina tjänster för flöden till och från Ryssland, bland annat Deutsche Post och dess dotterbolag DHL och många andra.

Konsekvenser för hela den globala ekonomin

Men konsekvenserna av det ekonomiska kriget mot Ryssland drabbar dessvärre inte enbart den ryska förbrytarstaten och dess mer eller mindre oskyldiga medborgare. Hela den globala ekonomin och varuförsörjningen påverkas negativt av bland annat brist på vitala råvaror, ett ökande oljepris och därmed och högre transportkostnader. Redan nu rapporterar biltillverkare brist på komponenter, material och råvaror som aluminium, stål och krom liksom den vitala metallen palladium och mineralen Xenon – båda avgörande ingredienser för halvledarindustrin. Ukrainas stora export av jordbruksprodukter, särskilt solrosfrön, linfrön samt sojabönor försvåras givetvis också som en följd av kriget, vilket antas resultera i stor brister och stigande priser även på dessa produkter.

Stefan Karlöf är chefredaktör för Supply Chain Effect

,

Fler nyheter

Consafe Logistics förvärvar Solid WMS

Consafe Logistics, ett ledande mjukvaruföretag specialiserat på innovativa lösningar inom Warehouse Management System (WMS), Warehouse Execution System (WES) och Warehouse Control System (WCS), meddelar i ett pressmeddelande att man gör ett strategiskt förvärv av Solid WMS – en nederländsk leverantör av SaaS-baserade WMS-lösningar med bas i Breda, Nederländerna.

Läs mer »

CQM och IMI i strategiskt samarbete för lagerhantering med AI – ”en helt ny nivå”

CQM och IMI har inlett ett strategiskt partnerskap med fokus på avancerad AI i kombination med lagerhanteringslösningar. Genom att kombinera CQM:s djupa expertis inom matematiska modeller och lageroptimering med IMI:s beprövade WMS-lösningar (Warehouse Management System), vill parterna driva innovation och skapa intelligenta och effektiva lösningar som är enkla att implementera  och som ska ge omedelbar effekt för kunderna.

Läs mer »

Den digitaliserade försörjningskedjan – tillgång i en turbulent omvärld

I en värld präglad av osäkerhet och snabba förändringar står företag inför utmaningar som aldrig förr. Ökade tulltariffer, geopolitiska spänningar, strikta EU-regleringar och en intensiv konkurrens inom bilindustrin är bara några av de faktorer som påverkar dagens affärslandskap. Mitt i denna turbulens finns det en vital tillgång och möjliggörare: digitaliseringen av försörjningskedjan. 
Så inleds en tankeväckande krönika av Julia Weltman, Mikaels Johansson och Daniel Tolergård i senaste numret av Supply Chain Effect. Läs den här.

Läs mer »