Foto: DB Schenker

DB Schenker satsar på fossilfri sjöfrakt

DB Schenker uppger att man som första logistikföretag, tillsammans med CMA CGM, kommer att frakta alla sina styckegodstransporter med fossilfritt bränsle. Företaget har tecknat ett köpekontrakt med CMA CGM på över 2 500 ton biobränsle, som ett första steg mot att minska utsläppen från sina sjötransporter.

DB Schenkers kunder kan redan nu boka fossilfri LCL-frakt (Less-than-Container-Load) och få ett certifikat som redovisar utsläppsminskningen. Samarbetet med CMA CGM kan minska utsläppen av växthusgaser med mer än 7 000 ton CO2e well-to-wake*. Det motsvarar minst 100 procent av WtW-utsläppen från LCL-containrarna, vilket gör det till en av de viktigaste affärerna inom sjöfrakten.

– Vi är otroligt glada över att kunna göra en betydande investering för att minska koldioxidavtrycket inom sjöfrakten. Biobränsle som drivmedel är ett viktigt steg mot grönare försörjningskedjor och helt i linje med vårt övergripande hållbarhetsarbete inom sjöfrakten. Vi ska vara det ledande logistikföretaget inom hållbarhet och har som mål att vara helt fossilfria år 2040, säger Thorsten Meincke, styrelsemedlem för global flyg- och sjöfrakt på DB Schenker.

– Som pionjär och ledande inom hållbar sjöfart och logistik har CMA CGM-gruppen lovat att minst 10 procent av deras drivmedel ska utgöras av alternativa bränslen till 2023. Vi erbjuder våra kunder en rad olika lösningar för att minska deras koldioxidutsläpp. Biobränsle är en av lösningarna för att minska utsläppen från sjöfrakten, och vi är väldigt glada över samarbetet med DB Schenker, säger Olivier Nivoix, Executive Vice President, Lines, CMA CGM Group.

Fler nyheter

Logistikautomation för lönsam tillväxt

I senaste SCE TALKs samtalar Stefan Karlöf med Ahlsells logistikdirektör Daniel Johansson och KNAPPs Nordenchef Mikael Holmqvist om den miljardsatsning lagerautomation som Ahlsell gör i sitt centrallager i Hallsberg – automation som levereras av KNAPP. Se avsnittet här.

Läs mer »

Tillsammans mot resilienta och hållbara transportsystem

Resiliens och hållbarhet i transportsystemen är två av dagens största utmaningar. Den ökande förändringstakten och komplexiteten i vårt samhälle skapar ett akut behov av motståndskraftiga (resilienta) och klimatmässigt hållbara transportsystem för att säkerställa tillförlitliga, effektiva och klimatsmarta försörjningskedjor. Så inleder Maria Björklund, Niklas Simm, Henrik Gillström och Helena Forslund sin senaste artikel i Supply Chain Effect; om hur resiliens och hållbarhet kräver samarbete mellan aktörerna i försörjningskedjan.

Läs mer »