PMI–tjänster steg i april till 50,5

Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) har sedan februari ökat med 4,1 indexenheter och noterades till 50,5 i april från uppreviderade 49,9 i mars. En uppgång noteras även i USA och i Europa men Swedbank uppger att riskerna för svensk tjänstesektor är fortsatt betydande i och med hushållens krympande köpkraft och det minskade bostadsbyggandet.

Delindex för orderingång svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster följt av affärsvolym som sammantaget bidrog med 2,3 indexenheter till ökningen i PMI-tjänster. Leveranstiderna fortsatte att falla och noterade den lägsta indexnivån sedan 2009 och drog ned totalindexet med 1,6 indexenheter. Index för leverantörernas insatsvarupriser föll till 57,5 från 69,1 i mars. Det är första gången sedan 2020 som indexet är under det historiska genomsnittet (58,1) och visar på ett lägre prisökningstryck i tjänstesektorn vilket borde vara positiva nyheter för Riksbanken, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen på Swedbank.

 Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen.

Fler nyheter

Positivt trendbrott i e-handeln

I dagarna släppte Svensk Handel den senaste upplagan av Svensk e-handelsindikator (mars 2024). Rapporten visar att den svenska e-handeln växer under årets första kvartal, vilket inte har hänt de senaste två åren.

Läs mer »