Fortsatt tufft för svensk e-handel

Svensk Handels E-handelsindikator för juni och juli visar att e-handeln i Sverige minskar med 3 procent i juni och ökar med 2 procent i juli jämfört med samma perioder förra året. Hittills i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.

– Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen svenskar som e-handlade ökade något i både juni och juli i år jämfört med samma månader förra året. Tendensen är dock att varje e-handelskonsument handlar för ett lägre belopp. I juni minskade det genomsnittliga köpbeloppet per konsument med 5 procent. I juli var det oförändrat. Hittills i år har inte det genomsnittliga köpbeloppet tydligt ökat under någon månad. Hushållens alltmer ansträngda plånböcker har påverkat hur mycket pengar man handlar för men e-handeln som inköpskanal har inte påverkats i samma utsträckning.

– Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling. Ett flertal svenska digitala marknadsplatser där det går att sälja och köpa begagnade varor har nyligen kommunicerat att försäljningen har varit väldigt stark under den senaste tiden, konstaterar Per Ljungberg.

Fler nyheter

Monika Westman ny regionchef i PostNord TPL

I samband med att PostNord TPL nyligen tog över driften av Zalandos distributionscenter i Brunna bildade TPL-bolaget sin fjärde region, Region Nord. Till chef för den nya regionen utsågs Monika Westman, som närmast kommer från rollen som logistikdirektör på Åhlens.

Läs mer »

Solid WMS blir Astro Go WMS

Consafe Logistics, en ledande europeisk leverantör av lagerhanteringssystem (WMS) uppger i ett pressmeddelande att att Solid WMS byter namn till Astro Go WMS. Namnbytet markerar nästa steg i integrationen av det nederländska SaaS-baserade WMS-systemet i Consafe Logistics produktportfölj, efter att det förvärvades tidigare i år.

Läs mer »

”Så kan data och AI skapa betydande affärsvärde i tillverkande företag”

Den 5 november genomförs heldagsseminariet Manufacturing AI Data Forum Stockholm, i regi av Snowflake. Evenemanget vänder sig till personer som arbetar i olika supply chain-roller – inom produktion, logistik och sourcing – i tillverkande bolag. Målet med evenemanget är att ge deltagarna ökade insikter och förståelse för hur data kan användas för att skapa ökat affärsvärde.

Läs mer »