Allan Dow, president i Logility

Logility förvärvar AI-bolaget Garvis

Logility – ett mjukvaruföretag för supply chain planning – förvärvar det belgiska logistik-start-upbolaget Garvis, som kombinerar stora språkmodeller (som ChatGPT) med AI-prognoser för efterfrågan i sin AI-lösning för prognoser ” DemandAI+”. I lösningen kombineras generativ AI med algoritmer från maskininlärning, vilket uppges ge möjlighet till en mer modern och intuitiv planering och digitaliserar samarbetet i leveranskedjan och tillgängliggör data för involverade aktörer.

DemandAI+, som är en molntjänst, kommer att integreras i Logility Digital Supply Chain Platform under det kommande året. Enligt ett pressmeddelande kommer detta innebära att Logility erbjuder den enda plattformen för planering av försörjningskedjor som använder sig av generativ AI, avancerade AI-drivna algoritmer och maskininlärning. 

– Planering av supply chains kommer att utvecklas oerhört mycket framöver. Tekniska framsteg, generationsskiften bland dem som planerar samt den höga hastighet som marknaden utvecklas i kommer att få stor betydelse. Med en AI-driven strategi i botten har Garvis revolutionerat hur företag gör efterfrågansprognoser på en alltmer dynamisk marknad. Genom att Garvis blir en del av vår portfölj påskyndar bi arbetet med att nå vår gemensamma vision om att utmana de traditionella gränserna för planering av leveranskedjor, säger Allan Dow, vd/president på Logility.

Med över 70 implementationer har kunder kunnat omvandla köpbeteenden, marknadsdynamik och andra händelser till prognoser för olika produkter, platser och konsumenter. DemandAI+ gör det möjligt för företag att förstå hur de ska reagera på förändringar när de inträffar – vilket i slutändan förbättrar precisionen i prognoserna och servicenivåerna, även för produkter som marknadsförs hårt, är starkt säsongsbetonade eller tillfälliga.

Fler nyheter

Consafe Logistics lanserar ny logotyp

WMS-leverantören Consafe Logistics har efter 21 år valt att uppdatera sin företagslogotyp. Förändringen ska symbolisera företagets utveckling och ambition att ligga i framkant inom supply chain.

Läs mer »