ICA testar vätgasdrivna tunga transporter

Under mars månad börjar ICA i samarbete med Maserfrakt att leverera sina varor med vätgasdrivna tunga lastbilar. Inledningsvis sker transporterna till ICA-butiker och lager i Dalarna, Västmanland och Gävleborg.

Godstransporter står idag för ca 70 procent av ICA Sveriges CO2-utsläpp, och ICA Gruppens mål är att ha helt fossilfria vägtransporter senast år 2030, där detta ska uppnås redan 2025 i storstadsregioner. För att accelerera arbetet mot fossilfria transporter är ICA bland de första företagen både i Sverige och globalt att utforska vätgasens potential för tunga godstransporter i praktiken och inleder nu transporter med en vätgasdriven lastbil i samarbete med transportbolaget MaserFrakt. Vätgasdrivna tunga transporter är precis som elektriska med batteridrift lokalt utsläppsfria, men möjliggör en högre lastvikt, längre räckvidd och snabbare tankning jämfört med helt batteridrivna alternativ.

− Genom att främja teknisk innovation vill vi på ICA visa vägen mot en mer hållbar och miljövänlig transportsektor. Vi vill utvärdera vätgasens möjligheter att göra våra transporter fossilfria och kombinationen av både låg miljö- och verksamhetspåverkan är väldigt intressant, säger Emma Lindström, logistikdirektör på ICA Sverige.

Den vätgas som ska användas i transporterna är så kallad grön vätgas, där energin som används vid framställningen kommer från förnyelsebara och fossilfria källor. Genom att använda vätgas som bränsle minskas de direkta utsläppen av växthusgaser. Vätgasdrivna lastbilar som likt denna drivs av bränslecellsteknik producerar endast vattenånga som utsläpp direkt ur fordonet, vilket är en betydligt mer klimat- och miljövänlig lösning jämfört med traditionella dieseldrivna fordon.

Fler nyheter

Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik

”Jag växte upp i Småland, ett landskap där entreprenörskap, verkstadsindustri och lagerlokaler är vardag. Där lärde jag mig att arbeta snabbt, samarbeta nära och hitta praktiska lösningar med små medel. Den mentaliteten, ofta kallad Gnosjöandan, har länge präglat den regionen och jag ser att samma förhållningssätt är en styrka även i dagens digitala affärsvärld. Men även de mest lösningsorienterade verksamheterna står idag inför ett skifte – en digital transformation som omformar hela kedjan från inköp till leverans.” Så inleds Henrik Berglunds senaste krönika i Supply Chain Effects magasin. Läs den här.

Läs mer »

Ny logistikchef till Dagab

Mats Thörnqvist har utsetts till ny logistikchef på Dagab och medlem i bolagets företagsledning. Han tillträder sin befattning den 1 januari 2026. Thörnqvist efterträder Raymond Lundmark som efter nio år övergår i rollen som senior rådgivare till Dagab.

Läs mer »