Tillverkande företag drar nytta av Loadhogs hanteringslösningar 

Inom tillverkningsindustrin används allt oftare returnerbara transportförpackningar (RTPs) för att förbättra hållbarheten och sänka logistikkostnaderna. Förpackningsbolaget Loadhog har utvecklat en lösning som möter industrins krav på mångsidighet, hållbarhet och effektivitet. 

I takt med att kostnader för löner, bränsle och engångsförpackningar ökar, söker tillverkare idag lösningar som kan erbjuda lägre transport- och hanteringskostnader. Som svar på detta har Loadhog utvecklat nästa generations rullande ladtbärarsystem, Dolly Max – en modulär lösning med oöverträffad mångsidighet som kan anpassas till fluktuerande behov i sin supply chain.

Kompatibel med många lastbärare

Systemets transportvagn är kompatibel med en mängd olika lastbärare, för såväl enstaka artiklar som för bulkgods, samt för papperslådor. Därmed kan den ersätta oplastade såväl som inplastade palleveranser och rullburar – alla med olika avigsidor. Palleveranser kräver separat hanteringsutrustning och när de är inplastade försämras hållbarheten. Rullburar är ofta tunga, har vassa detaljer och dåliga bromsar. Dolly Max däremot är lättmanövrerad och har en innovativ och enkelt åtkomlig bromsmekanism. 

Optimal lösning

Genom att kombinera Dolly Max med Loadhogs plastlådor – oavsett om det är lock med fästen, handtag eller hopfällbara – och med Loadhogs prisbelönta Pallet Lid, får tillverkande företag ett säkert hanteringssystem som är kan konfigureras på alla tänkbara vis. Pallet Lid (se bild) är ett miljövänligt alternativ till sträckfilm, med utdragbara remmar och en integrerad mekanism som säkrar lasten. På det här viset blir Dolly Max-systemet en optimal lösning för returnerbara transportförpackningar som eliminerar behovet av engångsförpackningar. Systemet har även en behållare för bulkgods som är idealisk vid transport av skrymmande varor. Behållaren finns i ett flertal olika storlekar och den kan förses med en staplingsbricka som gör det möjligt att stapla fler lådor ovanpå. 

Stora besparingar

Systemet kan lätt manövreras runt i produktionsanläggningar och kopplas samman i en kedja, vilket stödjer ett lean manufacturing-tänkande, eftersom behovet av truckar och personal för manuell hantering minskar. Ett exempel här är Bizerba, en ledande leverantör av precisionsvägnings-, märknings- och förpackningsprodukter, som använder Loadhogs Pally 86-vagn för att minska onödig hantering, inklusive en 30 km lång promenad om året. Ett annat exempel är företaget Böllhoff, som tillverkar fästelement för en rad industrier, som har sparat 125 000 Euro per år genom att ersätta träpallar med Loadhogs Pally 86 och Half Euro Pallet Lid. 

Returnerbara pallock ersätter sträckfilm

Ytterligare ett exempel är hur förlaget Penguin Random House har ersatt sträckfilm med Loadhogs Pallet Lid. Förlaget skickar pallocken till tryckeriet, som använder dem för att säkra palleveranserna till Penguins distributionscenter. Efter leverans returneras locken i ett cirkulärt system. Användningen av Pallet Lid har minskat tiden som krävs för att säkra en last från 3 minuter till 20 sekunder och avsevärt minskat Penguins användning av sträckfilm. Dessutom gör Pallet Lid det möjligt för tryckeriet att dubbelt stapla pallarna dubbelt i lastbilar, vilket förbättrar fyllnadsgraden och minskar CO2-utsläppen. Dolly Max-systemet uppfyller alla kriterier när det gäller hållbarhet och hjälper företag att förbättra sin transporteffektivitet och sitt koldioxidavtryck. Lösningen använder återvunnet material och kan tillverkas till 100 procent i återvunnet material. I slutet av förpackningens livslängd kan den malas ner och användas för nytillverkning av en återvinningsbar lösning. 

Fler nyheter

Historisk satsning på infrastruktur, 1 315 miljarder kronor

Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Läs mer »