Människor och automationsteknik i utvecklande samspel

Lyko Group är inte bara en snabbväxande återförsäljare av hår- och skönhetsprodukter, utan även ett skolboksexempel på ett en verksamhet där ett starkt fokus på medarbetarnas utveckling och arbetsmiljö kombineras med en mycket intensiv och omfattande lagerautomation.

– För ungefär ett år sedan tecknade vi ett avtal med Vanderlande om en utbyggd automationslösning i vårt centrallager i Vansbro. När anläggningen är fullt installerad i slutet av nästa år kommer vi ha ökat vår orderkapacitet från 40 000 till 100 000 order per dygn, säger Peter Gunnarsson som sedan 2016 har jobbat som Chief Technology Officer på Lyko, en roll som sedan några månader tillbaka även omfattar ansvaret för den strategiskt viktiga logistiken.

Grunden till dagens Lyko är den herrfrisering Frans Lyko startade i Vansbro 1952. Frans kom till Sverige som polsk flykting 1945 efter att ha tillbringat sex år i koncentrationsläger. 1971 öppnade hans son, Stefan Lyko, salongen Hår & Skägg i grannorten Dala-Järna, vilket senare ledde fram till att e-handeln lyko.se startades 2003 som ett komplement till frisörsalongen. E-handeln växte dock mycket snabbt och sedan 2008 är det Frans Lykos barnbarn Rickard Lyko som leder den expansiva koncernen.

– Detta är en viktig pusselbit för att klara vår långsiktiga tillväxtplan och för att vi ska kunna ligga i framkant när det gäller både leverans– och kundupplevelse. Vi måste vara framsynta och fatta beslut proaktivt eftersom infrastrukturprojekt av det här slaget har långa ledtider, säger Rickard i en kommentar till det senaste lagerprojektet – en investering som uppgår till närmare en halv miljard kronor.

Teknik som förbättrar kundupplevelsen

Att investera tungt i teknik är en avgörande komponent i Lykos strategi och något som drivits på starkt av Rickard Lyko. Redan 2012 investerades exempelvis i en packmaskin, robot och rullband för att optimera paketeringen och därmed kunna hantera ökade volymer med en god kundservice. Och sedan dess har modiga teknikinvesteringar varit ett signum för verksamheten.

– Med kunden i centrum så vill vi effektivisera våra processer och plocka bort friktion i kundupplevelsen. Det gör vi genom att kontinuerligt förbättra både vår teknik och vår logistikapparat. Den här strategin har vi alltid haft, men det är först när vi fått de ekonomiska möjligheterna som vi har kunnat satsa stort, förklarar Peter.

”Nytt lager var för litet dag ett”

I december 2017 noterades Lykos aktie på Nasdaq First North Premier, vilket gav förutsättningar för att fortsätta investera i en snabb tillväxt. Följande år fattas beslut om att investera i ett helt nytt, automatiserat lager i Vansbro med syftet att effektivisera lagerhanteringen och möjliggöra fortsatt tillväxt.

– Det var stort när vi flyttade in i det nya lagret i februari 2020. Men ett par veckor senare slog pandemin till och efterfrågan ökade enormt. Trots att vi hade tagit höjd för fortsatt tillväxt kunde ingen förutse pandemin och dess effekter på e-handeln, säger Peter.

Den skenande efterfrågan fick Lykos ledning att tidigarelägga en inplanerad etapp två av det nya lagret. Det innebar att den nyinvigda skyttellösningen fördubblades och att en anläggning med 700 000 lagringspositioner och 300 robotar kunde tas i bruk redan i november 2021.

– Den utbyggnaden gav oss kapacitet att hantera 40 000 order per dygn, trots att vi aldrig hade fått mer är 28 000 order på en dag. Vi trodde därför att den kapaciteten skulle räcka ett tag, även om vi planerade för en ytterligare utbyggnad av vårt lager och för ännu mer automation.

100 000 order per dygn

2019 passerade Lykos intäkter en miljard kronor. Och det visade sig ganska snart att 40 000 order per dygn inte räckte så långt som planerat. Redan 2021 omsatte bolaget över två miljarder, för att 2023 passera tre miljarder kronor i omsättning. Behovet

av ännu mer lagerkapacitet blev uppenbart, vilket ledde fram till beslutet att öka orderkapaciteten i Vansbro med 250 procent.

– För ungefär ett år sedan tecknade vi avtal med automationsbolaget Vanderlande om en automationslösning som ger oss kapacitet att hantera 100 000 order per dygn och med mycket bättre effektivitet och bibehållen flexibilitet, berättar Peter tydligt stolt och nöjd med beslutet.

Efter en noggrann upphandlingsprocess föll valet slutligen på Vanderlande, ett anrikt företag som grundades i holländska Veghel 1949 och som sedan 2017 är ett dotterbolag i Toyota Industries Corporation (TICO).

– Vanderlande kunde svara upp mot vår RFQ på bästa sätt där dom även erbjöd en mjukvarulösning som motsvarade det vi förväntade, vilket var viktigt. Sammantaget fick vi en lösning som ger oss bäst effektivitet och kapacitet för pengarna, och dessutom har vi en bra kulturell match som gör det lätt att kommunicera och lösa problem tillsammans.

”Kompetent logistikpartner”

Ända sedan det första automationsbeslutet fattades 2018 har den nordiska logistikkonsulten Langebæk agerat som rådgivare och upphandlingsstöd åt Lyko.

– Vår tidigare logistikchef Anna Persson tog kontakt med Langebæk eftersom vi i princip inte visste någonting om logistikautomation. Under åren har vi haft ett bra samarbete där Langebæk har varit en kompetent logistikpartner som har stöttat oss på olika sätt, säger Peter och nämner särskilt konsultbolagets kompetens och erfarenhet av att leda komplexa lagerprojekt och hantera de viktiga upphandlings– och avtalsprocesser som blir följden av automationssatsningar. Peter förklarar att samarbetet har utvecklats i takt med att Lykos egen personal har fått mer kunskap och förmåga att hantera olika logistikfrågor på egen hand.

– I de senaste faserna av våra automationsprojekt har vi gjort alltmer själva och Langebæks roll har blivit mer övergripande. De hjälper oss på ett mycket bra sätt med övergripande projektledning och att hantera kommersiella frågor gentemot automationsleverantörerna.

Satellitlager för europeisk expansion

Med en ökande europeisk efterfrågan har Lyko även börjat bygga upp sin logistikförmåga utanför Vansbro. För att underlätta en fortsatt expansion på företagets växande marknader i Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike etablerades nyligen en egen semi-manuell logistikhub i Berlin. Det nya sattelitlagret invigdes i maj 2023, och det driftsattes redan sex månader efter beslutet om etableringen var fattat.

– För oss är tillgången till lager– och logistikkapacitet en strategisk fråga eftersom det är en förutsättning för vår fortsatta tillväxt, både här i Norden och på våra växande marknader i övriga Europa, förklarar Peter och betonar att logistiken aldrig får bli en begränsning för utveckling och tillväxt.

Ökad kundupplevelse till lägre kostnad

Den nyöppnade hubben är anpassad för de delar av Lykos sortiment som säljer mest i Europa. Övriga artiklar kommer att distribueras från centrallagret i Vansbro, som därmed supportar med det som inte finns i Berlin.

– Med satellitlagret kan vi erbjuda en bättre kundupplevelse samtidigt som vi sänker våra logistikkostnader och reducerar vår miljöpåverkan, säger Peter och förklarar att Lykos egenutvecklade mjukvarulösning ger en överblick över alla artiklar oavsett i vilket lager de befinner sig.

– Vi vet vi i princip i realtid vilka produkter som finns var och i vilken mängd i Vansbro respektive i Berlin. Det i sin tur styr hur vi väljer att hantera en enskild order så effektivt som möjligt. Och framöver kommer vi kunna utnyttja vår systemplattform för att etablera ytterligare satellitlager som fungerar som delar av en integrerad helhet.

”A beauty eco-system”

Nyligen gick Lyko ut och meddelade att man avser att öppna upp sitt logistikmaskineri även för varumärkesägarna. Det betyder att man i praktiken axlar rollen som ett 3PL-företag, där lager och distribution hanteras för varumärkesägarnas egna flöden till distributörer och konsumenter.

– Vi sitter ju mellan varumärkesägare i vår bransch och deras kunder. Som mellanhand vill vi erbjuda varumärkesägarna att nå ut med sina varumärken och ta bort friktion. Här har vi sedan tidigare börjat producera på uppdrag av leverantörer och nu tar vi nästa steg och erbjuder vår fantastiska logistikapparat som är superautomatiserad och har en hög effektivitet.

För Lyko ger upplägget en säkrare tillgång till leverantörernas produkter, vilka köps först när Lyko själva säljer en produkt online. Den här modellen ger varumärkesägarna en effektiv logistik samtidigt som Lyko får en bättre varutillgänglighet och en minskad kapitalbindning.

– Här ser vi oss som ett nav i vårt ”beauty eco-system”, där vi har skapat en modell som är ett verkligt win-win för alla parter, konstaterar Peter med ett leende.

Starkt medarbetarfokus

Med rötterna i ett litet familjeföretag på en mindre ort har medarbetarna och företagskulturen blivit

en annan central komponent i Lykos utveckling. Lyko är Vansbros största privata arbetsgivare och det är omtalat att personalen är väldigt lojal med företaget.

– Det finns en väldigt stark företagskultur i botten, som präglas av en vi-anda, fokus på tillväxt, snabbhet och flexibilitet. Det ger oss en väldigt lojal personal som känner att det här är något som vi gör tillsammans och där man både kan och förväntas komma med förslag och påverka, berättar Peter, som själv är född och uppvuxen i dalaorten Malung som ligger några mil bort.

– Företagskulturen är ett sätt för oss att bygga ett starkt företag där medarbetarna trivs och vill jobba länge. Det är dels bra rent ekonomiskt med en ganska låg personalomsättning, men framför allt skapar kulturen en mer motiverad och delaktig personal.

Kompetensväxling

Satsningarna på lagerautomation och digitalisering gör det viktigt att Peter och övrig företagsledning hela tiden arbetar mycket aktivt för att motverka eventuellt negativa effekter av tekniken och inte minst fånga upp medarbetarnas vilja att utvecklas

och gå in i de nya roller som blir nödvändiga att bemanna i kölvattnet av all automatisering.

– Med automation förändras arbetsuppgifterna i lagret, vilket kan leda till mer monotoni. Det försöker vi undvika genom att rotera personalen på ett bra sätt. Men med automation uppstår även ett stort behov av att skifta kompetens, vilket innebär att vi kompetensutvecklar vår personal för nya roller, exempelvis teamledare, planerare, tekniker eller super user.

Peter framhåller att bolagets tillväxt hela tiden skapar nya behov och utvecklingsmöjligheter för medarbetarna och att ingen anställd hittills har sagts upp som en följd av lagerautomation och annan effektivisering. Grundinställningen är att alla medarbetare ska ges möjlighet att fortsätta att arbeta och skapa kundnytta.

– För även om det är häftigt med all automationsteknik och digitalisering så är det företagskulturen och medarbetarna som med fokus på slutkunden till syvende och sist driver och utvecklar logistiken i samspel med tekniken.

OM LYKO

Lyko är en marknadsledande hår– och skönhetsspecialist som strävar efter att ha den bästa kundupplevelsen och det bredaste produktsortimentet. Sedan 2017 är Lyko noterat på Nasdaq Stockholm First North Premier Growth Market. Koncernen sysselsätter ca 1 000 heltidsanställda medarbetare, varav 300 arbetar med lager och logistik. Totalt erbjuder Lyko över 75 000 produkter från fler än 1 000 varumärken – en mix av kända och nya spännande som kompletteras av Lykos egna sortiment. 2023 hade Lyko fler än 79 miljoner besökare på sina siter och skickade över 6,2 miljoner ordrar. Idag har företaget försäljning online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike. Dessutom driver Lyko 31 fysiska butiker i Sverige, Norge och Finland.

Fler nyheter

Historisk satsning på infrastruktur, 1 315 miljarder kronor

Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Läs mer »