”57 procent intresserade av hållbara hemleveranser” 

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har publicerat resultaten från en ny studie som undersökte onlinekonsumenters uppfattning om säljande företags hållbarhet i samband med leverans. Studien visar att det finns ett ganska eller mycket stort intresse för hållbara hemleveranser, men att betalningsviljan påverkas av det ekonomiska läget.

2024 Home Delivery Sustainability Report är den tredje årliga studien kring hållbarhet och e-handel, och den visar att 57 procent av de tillfrågade är ganska/mycket intresserade av hållbar hemleverans, men att 89 procent upplever att deras vilja att betala mer för hållbara leveranser påverkas av det rådande ekonomiska läget. 34 procent uppger att de ekonomiska påfrestningarna påverkar intresset för hållbara hemleveranser avsevärt/drastiskt. 

De lovande nyheterna för miljön och e-handelsföretag är dock att 99 procent av de tillfrågade konsumenterna redan gör eller är öppna för att göra mer för att minska sitt miljöavtryck, och 38 procent uppger att de regelbundet eller alltid fattar köpbeslut baserat på produktens eller företagets miljöpåverkan. Genom att erbjuda och utbilda marknaden om hållbara lösningar för den sista milen som sparar pengar för konsumenterna kan återförsäljarna utmärka sig och bygga lojalitet som miljövänliga företag, samtidigt som de driver sin verksamhet mer effektivt. I studien var de främsta leveransalternativen som angavs av dem som var intresserade av att använda mer hållbara metoder att kombinera beställningar till en enda leverans och koldioxidneutrala leveranser (se Figur 1 nedan).

– Trots de ekonomiska påfrestningar som många konsumenter står inför idag, är intresset för att köpa varor från företag med hållbara affärsmetoder, inklusive miljövänliga alternativ för hemleverans, fortsatt stort”, säger Ken Wood, EVP Product Management på Descartes, och fortsätter: 

– Genom att ta vara på denna möjlighet att utbilda konsumenter i alla åldersgrupper om kostnadseffektiviteten i många miljövänliga leveransalternativ kan återförsäljarna bättre differentiera sina tjänster och bygga upp varumärkeslojalitet. Eftersom majoriteten av de miljövänliga alternativen också ökar leveranstätheten och leveranseffektiviteten bidrar de också till att minska transportkostnaderna för återförsäljare.

Hållbart leveransalternativSvarande personer
Kombinera alla mina beställningar under en period till en enda leverans i slutet av veckan57 %
Använda 100 % koldioxidneutrala leveranstjänster56 %
Kombinera alla mina beställningar under en period till en enda leverans när det finns flera leveranser i mitt område53%
Låta säljaren rekommendera det mest miljövänliga leveransalternativet (t.ex. gröna leveranstider)53%
Hämta ut min beställning i en butik51%
Använda en paketbox på en central plats47%
Låt säljaren bedöma miljöpåverkan av alla leveransalternativ46%
Sakta ner leveranserna för att göra dem mer miljövänliga (t.ex. leverera nästa vecka i stället för denna vecka)45%
Betala ett högre pris för produkt/leverans26%
Figur 1: Personer som svarade som är ganska/mycket intresserade av att ta emot leveranser med mer miljövänliga leveransmetoder, exempelvis ovanstående.

Descartes och SAPIO Research har intervjuat 8 000 konsumenter i nio europeiska länder, Kanada och USA för att ge återförsäljare och logistikorganisationer viktiga insikter om miljöns betydelse för konsumenternas köp- och leveransbeslut och hur perspektiven varierar beroende på ålder och geografi. Målet var att få en omfattande förståelse för sambandet mellan hållbarhet, sista milen-leveranser och konsumenternas köpbeteende i olika demografiska grupper, inklusive att bedöma konsumenternas motivation att minska sitt koldioxidavtryck genom miljövänliga hemleveransalternativ samt hur inflation och andra ekonomiska faktorer påverkar konsumenternas leveranspreferenser och beteenden.

Fler nyheter

Kjell & Company investerar i robotlager från Element Logic

Kjell Group som driver butikskedjan Kjell & Company bygger ett nytt centrallager i Staffanstorp för att möta den växande efterfrågan från både e-handeln och butiksverksamheten. Lagret kommer att använda en automatiserad helhetslösning från Element Logic och ska stå klar under 2025.

Läs mer »