För att möta ökade krav har Blåkläder valt nya R5 Pro-robotar som möjliggör snabbladdning, förbättrad produktivitet, optimering av utrymme och energioptimering

Uppgraderad antennteknik i Blåkläders AutoStore

Blåkläders senaste AutoStore-utbyggnad stärker företagets konkurrenskraft och gör dem redo för framtida tillväxt. Under våren 2024 valde man även att uppgradera till AutoStores nya antennteknik, vilket har resulterat i en ökad effektivitet.

2016 tog Blåkläder hjälp av Element Logic för att implementera en AutoStore-lösning, som svar på företagets ökade utrymmesbehov i lagret. Sedan dess har man fortsatt att investera i det automatiserade systemet och genomfört tre AutoStore-utbyggnader under 2018, 2020 och 2021, med ytterligare expansion planerad.

– Vi har byggt ut vår AutoStore i etapper för att möta vår stadiga tillväxt, från en omsättning på 200 miljoner till 3 miljarder. Automation är en kärna i vår strategi och vi strävar alltid efter att ligga i framkant tekniskt. Från penna och papper till en digitaliserad verksamhet, där målet är att automatisera så mycket vi kan. Nu genomför vi vår fjärde utbyggnad med 16 000 nya lådor och planerar redan för framtida expansioner här i Svenljunga, säger Richard Högberg, AutoStore Operations Manager på Blåkläder.

Installerat nya R5 Pro-robotar

Blåkläders AutoStore-system stödjer hela lagerverksamheten med 320 000 kollin i lager. För att möta ökade krav har de valt nya R5 Pro-robotar som möjliggör snabbladdning, förbättrad produktivitet, optimering av utrymme och energioptimering.

Ny effektivare antennteknik
Förutom att utöka sin AutoStore har Blåkläder övergått till en mer avancerad antennteknik där man bytt från 433 MHz till den nya 2,4 GHz-frekvensen. Övergången till 2,4 GHz-antennlösningen möjliggör bättre prestanda, större räckvidd och färre tekniska problem, samtidigt som uppgraderingar kan genomföras utan driftsstopp. 

– I våras bytte vi från 433 MHz till 2,4 GHz och vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi har en ständig dialog med Element Logic om framtiden och det här antennbytet var ett självklart steg. Som familjeägt företag kan vi ta snabba beslut, och det här var en investering som snabbt gav effekt. Den nya tekniken har gjort hela processen snabbare och säkrare, och vi slipper nu avbrott i datatrafiken, vilket optimerar vårt arbetsflöde, säger Högberg.

Blåkläders AutoStorelösning består för närvarande av 78 robotar, 70 000 lådor och 21 portar och den planeras att ytterligare byggas ut. Med den nya antenntekniken som opererar på 2,4 GHz ökas pålitligheten och räckvidden jämfört med det gamla 433 MHz-systemet. Uppgraderingen eliminerar även många vanliga problem med dataöverföring och möjliggör realtidsbearbetning i AutoStore-nätverket.

– Bytet hanterar begränsningarna i den äldre tekniken och säkerställer förbättrad drifttid och högre effektivitet, vilket förbereder Blåkläder för fortsatt tillväxt, säger Tobias Lohmander, Technical Supervisor på Element Logic Sweden.

Fler nyheter

PMI: Fortsatt uppåt i industrin – Sverige sticker ut

Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober och är därmed i tillväxtzonen fjärde månaden i rad. Sedan bottennivån i fjol har indexet stigit med drygt tretton indexenheter och närmar sig dess historiska genomsnitt på 54,3.

Läs mer »