Därför växer IoT i supply chain

Det finns alltid mängder av olika beräkningar av en marknads nuvarande och framtida storlek. Beräkningar som varierar beroende på vad som mäts och hur det mäts. Detta gäller i hög grad även för sensorer, trackers och annan IoT-teknik för övervakning av supply chain-flöden. Gemensamt för alla beräkningar och prognoser är dock att IoT-marknaden just nu är hyfsat stor och att den väntas växa mycket snabbt.

IoT i supply chain kan definieras som kombinationen av internet, olika typer av sensorer och molnlösningar som skapar affärsnytta på olika sätt. Teknikerna används för att koppla upp, förenkla och automatisera försörjningsflöden och därigenom minska behovet av manuellt arbete, minimera fel, förbättra kvalitet, öka hållbarhet och snabba upp leveranser. De olika mätningar och prognoser som görs om marknadsutvecklingen inkluderar väldigt olika teknikområden, den gemensamma nämnaren för alla dessa studier är däremot att de förutser en mycket snabb efterfrågan under de närmaste åren.

Många nyttor

Efterfrågan på tekniker för att koppla upp supply chain – det som ibland även kallas för den digitala försörjningskedjan – beräknas öka med mellan 10-25 procent under de närmaste åren beroende på vad som ingår i marknadsbedömningarna. Intressant att notera är att det är mjukvaror, snarare än hårdvaror, för IoT som väntas växa allra mest. Tillväxten inom hela IoT-området beror på att teknikerna har mognat, sjunkit i pris och på att den potentiella nyttan är stor:

Realtidsvisibilitet – exempelvis kan fordon och dess varulast kopplas upp och leveranser följas i realtid, från tillverkare vidare till lager/hubbar och slutligen till kund. 

Bättre prognoser – med automatisk datainsamling kan efterfrågeprognoser förbättras som en följd av att datainsamlingen görs i realtid och blixtsnabbt av teknik, inte av människor. Exempelvis om vad som finns på lager och vad som är under transport.

Optimerad användning av tillgångar – exempelvis genom en smartare användning av fordonsflottor, bättre planering av rutter och koll på var olika tillgångar finns och hur de används. 

Förbättrad kundupplevelse – med tillgång till information om leveranser, tider och eventuella förseningar eller andra oväntade händelser ökar kundupplevelsen. Samma information kan även användas för att förhindra eller avhjälpa leveransproblem. 

Bättre samverkan – i alltmer komplexa, globala försörjningsflöden ger IoT tillgång till gemensamma data som kan användas för en effektivare samverkan och problemlösning mellan parterna i en supply chain. 

Minskad administration – när tekniken automatiskt genererar och distribuerar data minskar behovet av administrativt manuellt arbete, inklusive det pappersarbete som ofta utförs idag (fraktsedlar, följesedlar, protokoll m.m.)

Prediktivt underhåll – underhåll av maskiner, fordon och annan utrustning möjliggörs som ett resultat av att sensorer indikerar när utrustning används och utsätts för vibrationer, fukt, temperatur m.m. 

Smartare energianvändning – med IoT i supply chain blir det lättare att agera hållbart eftersom tekniken informerar om bland annat bränsle- och energianvändning.

Fler nyheter

PMI: Fortsatt uppåt i industrin – Sverige sticker ut

Inköpschefsindex (PMI) för industrin ökade i november till 53,8 från 53,2 i oktober och är därmed i tillväxtzonen fjärde månaden i rad. Sedan bottennivån i fjol har indexet stigit med drygt tretton indexenheter och närmar sig dess historiska genomsnitt på 54,3.

Läs mer »